Een op de vijf Nederlanders is geïnteresseerd in maaltijdboxen en één op de tien heeft al wel eens een maaltijdbox besteld. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope onder iets meer dan 1.000 Nederlanders.

Bart Roozen van Multiscope: "Met de huidige herhaalaankopen en de interesse verwachten we dat deze jonge markt verder gaat groeien. Al zal het geen gemeengoed voor het merendeel van de huishoudens worden."

Afnemers en geïnteresseerden van maaltijdboxen vinden vooral het gemak (53%), de variatie (53%) en de inspiratie (49%) voor nieuwe gerechten voordelen van de maaltijdbox. Prijs en kwaliteit is vinden zij ook belangrijk. Personen die niet geïnteresseerd waren in de maaltijdbox vinden de boxen vooral erg duur ( 60%), vinden het een nadeel dat je niet kunt kiezen wat je eet (51%) en de producten niet zelf kunt uitzoeken op kwaliteit en versheid (38%).

Uit het onderzoek blijkt de bekendheid van de volgende maaltijdboxen het grootst: HelloFresh (82%), Allerhandebox (49%), Matthijs Maaltijdbox (16%),, Marley Spoon (12%) en Streekbox (11%).
Bron: Distrifood - '20 procent heeft interesse in maaltijdboxen'