'Streek is duurzaam'
Een van de visies bij de aanwezige restaurateurs was dat streekproducten duurzaam zijn. Regionaal geproduceerde en verkochte producten kennen, mits de logistiek een beetje efficiënt geregeld is, weinig foodmiles, zorgen voor stimulering van de lokale economie en kunnen bijdragen aan de band tussen boer en consument. Maar is het daarmee duurzaam? Daar komt meer voor kijken.
Vals sentiment
Vleesimporteur Zé Povinho levert al jaren biologisch rundvlees van topkwaliteit. Uit Uruguay. Culinair is dat nuttig, want het valt voor een chef-kok niet mee om goede kwaliteit Nederlandse biologische biefstuk te vinden zonder er de rest van de koe bij te moeten kopen. Ook Povinho kent de discussie over de 'duurzame' lange afstands biologische kiwi uit Nieuw Zeeland versus de gangbare van om de hoek uit Italië. Daarom liet hij grondig onderzoeken en berekenen wat de totale milieubelasting van zijn product is, van veevoerproductie en het gehele proces tot aan de koop door de eindgebruiker. De totale emissies van 'zijn' vlees blijken beduidend lager dan graangevoerd biologisch vlees. Dat komt onder meer omdat de extensief gehouden Hereford ossen alleen gras eten, leven op de plaats waar ze geboren worden, er geen houtkap heeft plaatsgevonden en het transport per schip maar 2,5% van de CO2-belasting uitmaakt.
"Maar", verzuchtte Povinho na afloop van de bijeenkomst, "als het sentiment zo pro regionale productie is, dan kan ik mijn ideaal om topkwaliteit, duurzaamheid, dier- en volksgezondheid te integreren maar beter laten varen. Als een consument denkt dat lokaal duurzaam is, dan zou ik wel gek wezen om hem te gaan vertellen dat hij er niets van begrijpt. Dan verkoop ik niets meer en moet ik de zaak sluiten. Dat is wel jammer, want duurzaamheid is daar niet bij gebaat."
Sentimentele duurzaamheid werkt duurzame logica tegen.
Fotocredits: Stichting Eko-keurmerk
Verder zijn we het helemaal eens Ze. Overigens zijn bedrijfsketens of leveranciers die (voor eigen gebruik...) een LCA - of op een andere manier hun milieu-impact door laten rekenen wat mij betreft wel goed bezig. Global GAP - of een individuele retailer - zou daar best waarde aan kunnen hechten door dit als eis of aanbeveling aan leveranciers te stellen (zonder dat het resultaat een criterium is)?