Fastfoodketen McDonald’s neemt het Israëlisch-Amerikaanse databedrijf Dynamic Yield over voor $300 miljoen. Met de 'grootste overname in jaren' is McDonald's naar eigen zeggen een van de eerste bedrijven die de technologie om te bepalen hoe klanten een beslissing nemen, combineert met wat er op die locatie op dat moment gebeurt, schrijft het Financieele Dagblad.

Met de expertise van Dynamic Yield wil McDonald’s menu's personaliseren, met andere woorden de klanten aanbevelingen op maat kunnen doen. Daarvoor gebruikt de hamburgerketen niet alleen persoonlijke gegevens, maar ook gegevens over het weer, het tijdstip van de bestelling en de drukte in het restaurant. Bestelt een klant op een zonnige dag een hamburger, dan krijgt hij de aanbeveling er een koude frisdrank bij te nemen. Op drukke momenten bestaat het aanbod uit gerechten die net wat sneller te bereiden zijn. De data zullen ook gebruikt worden voor optimaliseren van het voorraadbeheer en op lange termijn voor het inschatten van nieuwe eettrends.

McDonald’s vormt zich langzaam maar zeker om tot een tech-bedrijf. Dankzij bestelschermen in de restaurants hoeven klanten niet lang in de rij te staan. Britten kunnen hun bestelling zelfs voor ze het restaurant binnenkomen al plaatsen via een app.
Bron: Het Financieele Dagblad - McDonald's doet 'grootste overname in jaren' om menu's te personaliseren