Dat is de uitkomst van een gezamenlijk onderzoek door advocatenkantoor Lexence en Bureau Stedelijke Planning, schrijft De Levensmiddelenkrant.

Stringente definities
Nu al halen supermarkten een steeds groter deel van hun omzet uit de nieuwe 'vage' markten op de grens van verkoop en horeca. Bestaande regelgeving op het gebied van ruimtelijke ordening staat een innovatieve ontwikkeling van de foodretail en foodservice sector echter in de weg. "De ruimtelijke ordening in Nederland kent stringente definities van bijvoorbeeld detailhandel, horeca en logistiek”, zegt Michael Klijnstra, partner bij Lexence. “Dit betekent dat mengvormen van deze bestemming, blurring, niet zijn toegestaan.”

Eenrichtingsverkeer
Op dit moment is blurring vooral 'eenrichtingsverkeer'. Supermarkten integreren horeca-elementen. Jumbo's Foodmarkt, Albert Heijn XL, de nieuwe binnenstadsuper Boon bieden hun klanten de mogelijkheid ter plekke iets te eten of drinken. Lokale winkels ruimen een plekje in voor een koffiecorner of versbereide broodjes. Het (maag)aandeel van foodretail in de totale uitgaven aan eten en drinken is tussen 2005 en 2013 gegroeid van 66,2 naar 69,3%, meldt het rapport.

'Horecawinkels'
Andersom is veel minder gebruikelijk. Recent meldde Maastricht zich aan als proefgemeente voor zogenaamde horecawinkels. In het kader van de experimentenwet, binnen de agenda lokale democratie van het Rijk, wil Maastricht experimenteren met winkelactiviteiten binnen horeca, restaurants en café's. De landelijke regelgeving staat dat nu niet toe.

'Misbruik'
In de praktijk, zegt Aart Jan van Duren, adjunct-directeur van Bureau Stedelijke Planning, bemoeilijkt bestaande regelgeving verdere ontwikkeling van blurring. "Nieuwe blurringconcepten zijn vaak niet inpasbaar in bestemmingsconcepten. Er is een wijziging of afwijking van het bestemmingsplan nodig om het concept te realiseren. Concurrenten en buurtbewoners maken hier regelmatig misbruik van om nieuwe initiatieven te blokkeren. De werkelijke macht ligt bij de gemeente. Als zij niet wil meewerken betekent dit vaak het einde van een nieuw initiatief.”

Fotocredits: Jumbo Foodmarkt, Jumbo