Volgens de regelgeving mogen bestaande producten met afgewezen claims nog zes maanden verkocht worden. Probioticafabrikanten rest de keus tussen drie strategieën: 1. een nieuwe aanvraag indienen en hopen dat die wel toegekend wordt, 2. hun marketingstrategie aanpassen of 3. hun product aanpassen. Dat laatste kan bijvoorbeeld door er stoffen aan toe te voegen waarvan de gezondheidsclaim wel erkend is.

Op VMT zegt Dominic Watson, partner bij advocatenkantoor DWF, dat hij verwacht dat veel fabrikanten voor de laatste mogelijkheid zullen kiezen.
Overigens blijkt er nog veel onduidelijkheid te zijn over wanneer een uiting op de verpakking nu een gezondheidsclaim is of niet: 'Er is nog discussie of de naam van een probiotische bacteriestam op de verpakking mag staan, zoals Lactobacillus Casei Defensis of Bifidus Digestivum. Dit kan beschouwd worden als een indirecte claim' schrijft VMT.

Over de rechtszaak die de Britse HFMA en Nederlandse NPN tegen de EFSA-lijst aangespannen hebben, is nog geen nieuws.

Wel heeft de NPN een succesje geboekt bij de verwoording van gezondheidsclaims. De Engelse site Alliance for Natural Health schrijft: De Nederlandse regering blijkt meer toekomstgericht te zijn dan de meesten door in te stemmen met een voorstel van de industrie om bedrijven toe te staan de basisformulering van de claim te 'interpreteren'. Daarmee krijgen bedrijven een grotere flexibiliteit in de toegestane bewoording voor de gezondheidsclaims van hun producten, met de zekerheid dat hun nationale overheid dat goedkeurt.
Hoe dat eruit ziet? Als een door de EFSA goedgekeurde claim luidt 'Stof X helpt normale hersen/psychologisch functionaliteit te onderhouden', dan mogen fabrikanten volgens de Nederlandse overheid afleiden wat die claim daadwerkelijk betekent, en gezondheidsclaims opnemen die daarop gebaseerd zijn, met steun van de onderliggende EFSA opinie. In dit geval zouden toegestane gezondheidsclaims kunnen zijn: 'Stof X ondersteunt het geheugen', of 'Stof X helpt geconcentreerd te blijven' - duidelijke verbeteringen ten opzichte van de oorspronkelijke situatie. Ironisch genoeg leidt deze lossere aanpak tot accuratere claims, en minder misleiding van consumenten.


Misschien valt het doek toch minder dan gedacht.

Fotocredits: Mag3737