In de arena van Rion-les-Landes, in de westelijke provincie Les Landes (Bordeaux), voerde haar Stichting in samenwerking met 2 andere organisaties zaterdagavond een actie uit tegen het stierengevecht dat daar plaatsvond. De actievoerders raakten gewond als gevolg van tegenreacties van het publiek. Resultaat: 8 gewonde actievoerders, waaronder één in coma. "Geen gewonden onder de politie, geen gewonden onder de liefhebbers van stierenvechten", zegt een woordvoerder van Bardot, "tel maar uit van welke kant het geweld kwam."
Brigitte Bardot verklaarde zelf "een democratie moet mensen het recht geven om zich vreedzaam te verzetten tegen een ouderwetse, absurde, belachelijke, onfrisse en sadistische gewoonte en moet dat recht respecteren." Ze stelt de politie verantwoordelijk voor de gewonden aan de kant van de dierwelzijnsactivisten. Dat schrijft Le Figaro.
Hans #4/9: Ik bind mijn schaatsen onder, want dat is natuurlijk de juiste houding.
Eerst: Ik herlees dat het echt voor jou persoonlijk een verbazing is dat een 'tiran'/'massamoordenaar' aardig met dieren kan omgaan. Ik voel jouw reactie als echt, dus mijn #3 m.b.t. shockering haal ik wat dat betreft terug.
(N.B.:"zwart is altijd pikzwart'; mensen zijn of 'goed' of 'slecht'; 'no doubt about that'?).
Jordi #5: het zou leuk zijn als een specifieke groep een toverstokje heeft en dat voor de hele mensheid -belangenloos- zou inzetten om ons allen in 'Nirwana' terecht te laten komen.
Ik ga door:
Onze verhouding naar onze eigen medemens en de dieren in onze omgeving is veranderd.
We hadden in de Westerse Wereld in het verleden vermaak in de vorm van kijken naar executies (vierendelen / verbranden van 'heksen' etc.).
Misschien hield dat ook onze voorouders op de plaats, waar ze geacht werden te zijn, in die tijd.
We hebben ook een geschiedenis dat alle mensen die anders overkwamen (of misschien niet politiek/economisch goed lagen) -de 'gekken'- ter bezichtiging waren in een gesticht of in het geval van een 'Elephant Man' op een markt.
Er was ook nog eens ander vermaak, daar had ik het over in #1.
In Nederland hebben onze voorouders besloten dat dat alles niet wenselijk is, en daar is politiek beleid op ontwikkeld ('good for them').
Dieren eten doet een overgroot deel van de mensen (het verschaft ons een schat aan proteine; de hoeveelheid eraan stel ik persoonlijk ter discussie. Maar dat is aan ieder).
Dieren (of mensen) mishandelen "ter leringh ende vermaeck" vind ik persoonlijk een verwerpelijke kwestie. Dat is voor mij niet ethisch en ligt niet in de lijn die mijn voorouders in Nederland gekozen hebben.
Dus ik wijs dan een (gevaarlijk) spelletje in Spanje af. De dieren hebben geen keuze, worden excessief misbruikt en uiteindelijk -ongeacht de uitkomst- afgemaakt.
Als dan ook naar mensen geweld gebruikt wordt, heb ik geen bedenkingen meer.
We hebben het hier over barbarij. Rechtspraak zou hierover gezocht moeten worden.