De eerste producenten die weer commercieel gaan werken, maken uitstekende olies. Ik heb er inmiddels een aantal mogen proeven. Van 'cépages' - olijfsoorten, zoals je in wijn merlot, cabernet en chardonnay hebt - waar ik nog nooit van gehoord had.
Deze twee flesjes kreeg ik omdat ik moest raden zonder te proeven: is dit huisvlijt of prachtige, quasi-nonchalante maar dure marketing en packaging?
Wat denkt de doorgewinterde foodloglezer?
Ik vond deze olie een prachtvoorbeeld van nep die geen nep is maar toch nep is. De beeldtaal van de ambachtsman is gestolen. Deze is nageaapt van zgn. ambachtelijk werkende marketingmachines. Waarom is dat nodig?
Beeldtaal is nooit eenduidig en afgezien van beschermde merken niet in eigendom van een groep gebruikers. Het is dus vrij om te gebruiken. De kleur rood kan voor aardbeiensmaak staan, het kan ook voor een type koffie staan. Handschriftletters kunnen ook voor van alles staan.
1. stel je ziet de fles op een vliegveld
2. stel je ziet de fles op een boerenmarkt
Je interpreteert het ineens anders.
Misschien wil dit bedijf zich wat onderscheiden van de waterflesvullers. Dat zou slim zijn, want een waterfles leidt ertoe dat de klant al snel verwacht dat hij een koopje kan krijgen. Gebruik een nette verpakking en je kan snel veel meer vragen.