Van kleine startups tot grote multinationals. Gericht op baby’s, kinderen of volwassenen. Producten met meer vezels en initiatieven voor meer groente. In de afgelopen twee jaar Gezonde Innovatie Awards is een keur aan producten en initiatieven voorbij gekomen, allemaal met hetzelfde doel: mensen gezonder laten eten. Dat gezonder eten nog steeds nodig is, laten de stagnerende obesitas- en overgewichtcijfers van het CBS zien.

Ken jij ook een initiatief of product dat bijdraagt aan gezonder eten en wil je dat graag een compliment geven? Meld het dan aan voor de derde editie van de Gezonde Innovatie Awards. Misschien schaart ook jouw eigen initiatief zich bij de winnaars uit de vorige 2 edities.

De tweede editie: Tasty Basics en Soilmates winnen als productvernieuwers
Winnaars van de tweede editie, gekozen door consumenten en jury, waren onder andere de Baby Groente Tas, een initiatief voor de allerkleinsten in Purmerend en Beemster, en Bloeizone Bakkeveen, een initiatief om in een kleine gemeenschap gezamenlijk gezonder te leven.

Martine Cents, winnaar in de categorie producten met haar Susie Icecream: “Dankzij de prijs van de vakjury kan ik met trots zeggen dat mijn product gezond is. Het winnen van de Award heeft bijgedragen aan onze groei.”

De eerste editie: 150 aanmeldingen en 15.000 stemmen!
Consumenten en de vakjury kozen hun winnaars, waaronder Tomaat Americain van Groentegoed.

Dankzij feedback van de jury verbeterde Spoony-winnaar Phaedra Mensen haar producten en strategie
Willem van Prooijen, voorzitter van de Groente & Fruitbrigade, is bijzonder trots op de erkenning van zowel jury (nr. 1) als publiek (nr. 3): “Deze prijs is een kroon op het werk van al onze vrijwilligers, leveranciers en anderen die zich hiervoor belangeloos inzetten.”

Phaedra Mensen, oprichter van Spoony (nr. 2 bij consumenten en jury), is “heel blij” met haar drie prijzen. Spoony combineert groente met eetspelletjes om kinderen er meer van te laten eten. Dankzij feedback van de jury verbeterde Mensen haar producten en strategie: “Mijn producten passen nu beter bij de behoeften van de afzetkanalen.”

Doe je mee? Dit is hoe het gaat.
De Awards kennen twee categorieën: producten die het beste passen binnen een gezonder eetpatroon en initiatieven die het meest aansporen tot een gezonder eetpatroon.
  1. Aanmelden
    Aanmelden is niet meer mogelijk.

  2. Nomineren
    Uit alle aanmeldingen selecteert een vakjury de genomineerden. Begin oktober horen alle aanmelders of ze op deze short list staan.

  3. Publieksstemming
    Foodlog en FoodPersonality vragen het Nederlandse publiek om hun favorieten te kiezen. Stemmen kan vanaf eind november tot en met december. Je leest erover op Foodlog en FoodPersonality.

  4. Jurybeoordeling
    Ook de vakjury kiest zijn favoriete producten en initiatieven.

  5. Uitreiking
    Januari 2023 reiken Foodlog en FoodPersonality de publieks- en juryprijzen uit.

Samenwerking Foodlog en FoodPersonality
Als vakblad voor de retail en fast-moving consumer goods-sector (fmcg), krijgt FoodPersonality alles mee over nieuwe producten en de plek waar consumenten deze het meest kopen: de supermarkt. Mede-initiatiefnemer Mark Peeters (FoodPersonality) legt uit waarom hij deze Awards belangrijk vindt: “Ik zie veel producten gericht op gezondheid voorbijkomen, sommigen goed, anderen kunnen beter. Op het gebied van gezondheid is nog veel te winnen. Producenten, die een product maken dat past in een gezondere leefstijl en op de schappen van de supermarkten, kunnen een verschil maken. Zij verdienen wat mij betreft een compliment.”

Foodlog voert dagelijks gesprekken over gezondheid en de uitdagingen die daarbij horen. “Gezond eten is meer dan alleen het product en vraagt een integrale aanpak. Denk aan de ongezonde voedselomgeving waarin het lastig - zo niet onmogelijk - is gezonde keuzes te maken. Daarom willen we ook initiatieven aanmoedigen vooral door te gaan”, zegt Bianca van der Ha, projectmanager bij Foodlog en mede-initiator van de Gezonde Innovatie Awards.