De Britse tak van de internationale consulting firma Deloitte heeft het rapport UK Food and Beverage 2020 – A growing global appetite gepubliceerd.

Het rapport kijkt naar de issues, trends en uitdagingen die de komende tien jaar van belang zullen zijn voor de (Britse) voedingsmiddelenindustrie. Deloitte heeft hiervoor gesproken met meer dan 50 topmanagers van vooraanstaande Britse en internationale food bedrijven.

In het onderstaande filmpje worden de belangrijkste bevindingen toegelicht. Het komt er op neer dat de groeiende wereldbevolking en de klimaatverandering een steeds groter beslag leggen op schaarse middelen. De voedingsmiddelenindustrie kan hierop inspelen door meer te gaan exporteren naar die opkomende markten (oostwaarts) en door in de bestaande markten z'n positie te versterken. Dichter bij huis zijn er groeimogelijkheden, als er maar aan de toenemende kwaliteitseisen van de thuismarkt voldaan wordt.
Dat is precies waar ABN Amro het in Nederland mis ziet gaan: Nederlandse bedrijven richten zich op uniforme grote volumes en hollen daarmee hun posities in ontwikkelde exportmarkten uit. ABN Amro zegt dat Nederlandse bedrijven zich in het buitenland moeten vestigen, dan begrijpen ze beter wat kwaliteit daar voor mensen betekent.



Fotocredits: bisgovuk