Hoe kan je meer mensen verleiden tot het kopen van bio? Door de prijzen te laten zakken, meent Delhaize.
En hoe kan je die prijzen doen zakken? Delhaize legt het uit in haar persbericht n.a.v. de Bioweek, die vanaf vrijdag loopt in Vlaanderen.
Zo doen ze het :
In 2007 werd in de mate van het mogelijke de verpakking van bioproducten geoptimaliseerd en gereduceerd. Zo kreeg de bioprei een bandje in plaats van een volledige verpakking en kreeg de ananas een etiket opgeniet in plaats van een plastic verpakking. Dankzij deze wijzigingen daalde de prijs met 5 à 10% en werden de producten nog milieuvriendelijker.
In 2008 richt Delhaize zich steeds meer rechtstreeks tot de bioproducenten waardoor de prijzen tot 30% dalen.
Nu nog een volledig transparante prijsopbouw en we zijn helemaal gelukkig?
Nick, je zegt "Normen hebben U van binnen uit leeggeknaagd." Ik veronderstel dat je doelt op bepaalde, specifieke normen en niet alle?
Rinie, "Vergeleken met de Nederlandse supermarktcijfers -5% stijging in 2007 (uit mijn hoofd)- scoort Delhaize dus bovengemiddeld."
Maar Delhaize besteed dan ook (steeds) veel aandacht aan haar bioproductenassortiment wanneer het publiciteit maakt. Zou het daar niet aan kunnen liggen? Keurmerken slagen mijns inziens enkel wanneer de directe verkoper aan de klant (hier dus de supermarkt) haar geloof probeert over te dragen aan de klant. Het is alleszins de enige zinnige verklaring die ik kan geven voor de groeicijfers van fairtrade en organic in de UK of Zwitserland.
Rinie zegt ook "Er gaan steeds meer stemmen op om de Bioproducten op te laten gaan in een nieuw te vormen productcategorie duurzame producten. Goede zaak want daar kan de consument iets mee." Dat klopt. Maar wordt er dan gestreefd naar een soort van SUPERGAMMA, én diervriendelijk, én biologisch, én duurzaam, én fair, én lekker, én gezond, én én én ???