Minder vakken vullen
Delhaize zocht en vond een eenvoudige oplossing. "Veel klanten plukken maar al te graag het achterste pakje uit de rekken, op zoek naar de verste houdbaarheidsdatum. Met als resultaat dat de eerste pakjes in de rij amper of zelfs nooit in een karretje belanden", schrijft De Standaard. Van die gewoonte maakt Delhaize nu gebruik. Het personeel heeft de opdracht gekregen minder in de rekken te leggen. Als er nog voldoende voorraad met een goede datum in de schappen ligt, wordt er niet aangevuld met versere producten. "Op die manier heeft het geen zin meer om nog naar het achterste pakje of zakje te zoeken", zegt woordvoerder Roel Dekelver.
Nog geen cijfers
Hoe consumenten reageren is nog niet bekend. Delhaize zorgt er wel voor dat de schappen er niet verlaten bij komen te liggen: "We maken dat er altijd marge genoeg is. Producten zijn altijd nog verschillende dagen goed, én we doen het enkel voor die producten waarvan we weten dat ze gekocht worden voor snelle consumptie: een stukje vis, een lapje vlees, een krop sla."
Als klanten voor een leeg vak staan, zullen ze immers snel hun heil elders zoeken. Dat heeft Delhaize al gemerkt toen de supermarktketen vorig jaar met stakingsacties te maken kreeg die tot halflege schappen leidden. Albert Heijn profiteert meteen van de ervaringen van Delhaize mee. Minder verspilling, levert ook meer geld op.
Fotocredits: 'Salad leaves', Dom Pates
Dick,
Die volle aanblik hangt ook samen met vorm, grootte en aantal schappen, niet? Bij sommige AH-winkels bestaat het koelvak uit gesloten glazen kasten waarin je niet goed kan zien welke aantallen er nog achter het voorste product liggen. Voornamelijk ruimtewinst, maar misschien ook een voordeel doordat de klant niet weet hoe groot de voorraad is en slechts uit een deel kan kiezen.
Mijn idee is dat te overvloedig aanbod mensen inderdaad kieskeurig maakt. Een verpakking met een deukje of een scheve komkommer wordt overgeslagen. Het product dat nog vier dagen goed is daalt in waarde als het product met acht dagen marge ernaast ligt. Direct gevolg van het laten kiezen door de klant. Bulk oogt sowieso generiek en goedkoop. Zie je nadelen aan deze 'truc' van Delhaize, anders dan vaker bijvullen?