Het blad Biofood laat in zijn jongste nummer zien dat de prijs van biologisch nog altijd een eind boven de prijs van 'gewoon' zit. De prijsverschillen tussen gangbare en biologische producten, zegt het blad, zijn nog steeds te groot en nemen alleen maar verder toe. Daarom zou de groei maar niet doorzetten. Biofood schrijft: "Vaak wordt een maximum meerprijs van 20% gezien als voorwaardelijk voor een grotere afzet van biologische producten. Tot op heden wordt die grens niet gehaald, de prijsverschillen zijn veel groter en nemen alleen maar toe. De prijsafspraken zijn nog steeds een raadsel."

Waarom wil die prijs nou toch maar niet naar beneden?

Ik belde er even over met 2 boeren en vroeg ze naar hun kostprijzen. Ik pik er wat grove kengetallen uit. In het ergste geval (binnenvlees, zoals kip en varken, dat niet buiten kan grazen of wormen eten en konijnen jagen; groenten en fruit kennen minder hoge prijsvermeerdingen) gaat de kostprijs van het voer - dat zo'n 70% van de totale kosten uitmaakt - over de kop. Van 1 wordt het dus 2. Stel nou dat door andere aanpassingen die biologisch vereist de kosten met 30% stijgen. 70% wordt dan dus een prijsstijging van 140%. De resterende zorgen voor een prijsstijging met 30% x 30% = 9%. Het product af boer wordt in dit voorbeeld dus net geen 1,5 x zo duur.

Stel nou dat het in de super ongeveer 4x zo duur is als de boer ervoor kreeg. De slachter, vervoerder, groothandel en super moeten er tenslotte ook goed van leven al hebben ze het product maar een fractie van de tijd in het bezit. Een gewoon product dat 'af boer' 1 kost, kost je als consument dus 4. Biofood rekent voor dat het 8 kost, terwijl het in werkelijkheid maar € 0,50 duurder is. Dat is dus kassa voor de wereld tussen de boer en de super. Ook al kosten de vrachtwagens, de verpakkingen, de snijmachines en de salarissen van de Polen daarachter geen cent meer, die 50 centenduurder zijn aan het einde van de keten opeens 16 keer zo duur geworden.

Jazeker, dit is een heel grove berekening. Maar 1 ding is heel zeker: de richting is juist en ligt ergens tussen de 8 en die 16 keer.

En dan vragen die brave idealisten waarom biologisch maar niet wil groeien. Dat weet iedere marketeer: dit soort winsten heb je als super nodig. Dat noem je 'niches'. Dat zijn dingen waar je lekker veel aan verdient om je aanbiedingen die mensen naar de winkel moeten lokken en je te lage prijzen voor A-merken te compenseren.

Weet je wat er gebeurt als je niches te groot maakt? Dan kun je die prijzen niet meer vragen en moet je weer nieuwe maken. En dat is zonde, want dat kost tijd. En tijd kost geld. Daarom melken verkopers biologisch nog graag even uit en zullen de prijzen als het aan hun ligt niet dalen. Al helemaal niet in crisistijd.

Biologici let op uw zaak. U bent een marge brengende niche die niets met biologisch maar alles met doodordinaire marketing te maken heeft. Daarom heb ik helemaal niks meer met biologisch en zoek ik het zelf wel uit.

Ik belde vanmorgen even met de redactie van Biofood. We gaan proberen eens uit te zoeken hoe het zit, want het zit niet in de eindprijzen, maar in de multipliers.