Had de supermarkt in de jaren zestig 500 artikelen, tegenwoordig moet je niet meer opkijken van 20.000 artikelen. Het assortiment wordt breder en dieper met gevolg dat een vestiging van Albert Heijn in het centrum van Amsterdam momenteel meer dan 80 soorten brood verkoopt. 'Mag het ietsje meer zijn, maar dan net even anders' schreven we ruim een jaar geleden op Marketingfacts naar aanleiding van het artikel 'Nederland is keuzemoe' in weekblad Intermediair.
Rutger van Waveren verwijst dit weekend naar een recente Google TechTalk van Barry Schwartz, auteur van het boek The Paradox of Choice: Why More Is Less uit 2004 (ook vertaald in het Nederlands: De paradox van keuzes: Hoe teveel een probleem kan zijn).
Meer keuzes betekent meer mogelijkheden, maar ook meer twijfel aldus Schwartz. Aan de hand van sprekende voorbeelden uit psychologisch en marketingonderzoek laat 'De paradox van keuzes' zien hoe mensen met die overvloed omgaan. Aanrader!
Aansluitend op Wiseman, een mooi verhaal dat me ooit werd verteld door Robert Reibestein (McKinsey Amsterdam).
Diepzeebiologen vroegen zich af waarom een bepaald Pool-visje met een gevorkt startje in zo'n prachtig patroon zwemt: aan ieder staartpuntje sluit een volgend visje aan. Als een kunstwerk zwemt deze slagformatie door zee. Vraag: welke eigenschappen heeft het visje dat helemaal vooraan zwemt? 'Leadership' misschien?
Antwoord: een verstandelijke beperking en dús het vermogen richting te kiezen! De slimmere durven te volgen, niet te leiden.
Reibestein gebruikte dit verhaal om Raden van Bestuur, directies en andere leiders uit te leggen wat 'leadership' is ;-)