© Foodlog 2005 - 2024
De knuffelsuper van P+
P+ maakt zich in zijn nieuwsbrief van vanmorgen vrolijk om het Agrarisch Dagblad. Die krant vond deze week uit dat 68% van de Nederlandse boeren een boerensuper wil. Haha hihi, roept P+, want die boerensuper is er al. Hij heet Marqt en opende van de week zijn derde vestiging in Amsterdam. Marqt brengt, zo weet P+ zeker, zijn spullen direct van boer naar consument.
Haha hihi, moeten dan nu helaas toch maar weer eens roepen naar P+ en delicatessenwinkel Marqt die zich een super droomt. Jan Robben's aardbeien gingen vroeger direct van Jan de Marqt-winkel in. Maar dat was te ingewikkeld en CO2 onvriendelijk. Jan werd vriendelijk bedankt en Marqt zocht naar andere oplossingen. Die komen van dezelfde tussenhandel die ook zijn biologische citroenen maar niet meer uit Sicilië maar uit Z-Afrika haalt. Dat is nl. makkelijker 'integreren' - = bij elkaar vegen en op 1 vrachtwagen vervoeren - voor zo'n tussenhandel. En zo moet het natuurlijk ook, want anders wordt het helemaal stervensduur. Weet u nog wat een potje gedroogde uitjes bij Marqt kost? Fenomenaal veel, check de link, en ze komen van ongeïdentificeerde boeren, lekker houdbaar gemaakt voor Marqt door Neerland's grootkruidenmaker Verstegen uit Rotterdam.
Marqt is een hartstikke leuke winkel. Echt waar. Maar stervensduur en dat zal'ie door zijn prijsniveau ook altijd blijven. Als ik het in mijn verhaaltjes her en der in het land weleens over boerensupers heb, dan komt steevastde vraag of die boerensuper er in de vorm van Marqt niet al is. Ik zou willen dat ik het niet hoefde te zeggen want is een vreselijk sympathiek initiatief, maar ik moet wel: wie denkt dat je mensen tegen de prijs van een Porsche in een Lada krijgt heeft toch echt iets gemist. Als je weet dat een boer godseblij is met de helft meer voor zijn product, dan kost het nog niks. Waar blijft dan de rest? Nee hoor, dat verdwijnt niet in de zakken van Marqt, maar wel in die van een veel en veel te dure operatie. De kosten van eten moeten in ons eten zelf gaan zitten, niet in de 'operatie'. Dat beweerde ik vorig jaar al eens toen het idee van de boerensuper waar het AGD het over heeft werd geïntroduceerd. Marqt is de knuffelsuper voor de grachtengordel, geen boerensuper. Eten voor de consument hoeft niet duurder, het systeem om het op ons bord te krijgen is te duur. Een echte boerensuper moet dat probleem oplossen.
Ondergetekende zal nader op 'de boerensuper' en een 'boerenstrategie' ingaan op 8 april a.s. voor een gezelschap van boeren in Zwolle.
De 'echte' boerensuper ? Wasda ?
Er zijn boeren en boeren, en dat is niet overdrachtelijk bedoelt.
Maar misschien wil Foodlog nu eens een definitie van het begrip 'boer' geven in deze discussie-context ?? Dan krijg je meteen een duidelijker beeld van een 'boerensuper'.....
Je gaat je bijna afvragen of kolenboeren en ijscoboeren ook mee mogen/moeten doen.
Want wie een beetje kritisch naar de 'boeren'-activiteiten kijkt, ziet een zeer groot structureel onderscheid qua teelt/kweek-complicaties, verwerking en uiteindelijk HUN distributiemogelijkheden.
Praten we hier alleen over de paprika- en tomaten-'boeren', of moeten de 'juun'-boeren separaat in een eigen gerunde cooperatie zakjes ui van 500 gram en 1 kilo gaan staan stoppen voor de boerensuper ?
En doen de graan- en mais- en suikerbietenverbouwers ook mee, of wordt het boerensuperbeeld bepaald door de alternatieve keuterboer die biologisch dynamische prut komt afleveren in een trap-bakfiets ? (lekker regionaal en footprint-vriendelijk)
De haalbaarheid van het romantisch idee is zeer laag.
Of…….. er moet heel breed en diep een parallel distributiesysteem opgezet worden, dat een prijzenoorlog gaat ontketenen, met alle stockerings-, logistieke- en organisatieproblematiek die ook de ‘gewone’super kenmerkt.
En met welk gevolg denk je ? Juist !
Nog niet gesproken over de assortimentcomplementering met buitenregionale en buitenlandse producten.
'Mijn' boeren zijn absoluut niet geinteresseerd in een boerensuper.
Tot slot:
Als ik zelf een marktonderzoek deed, dan onderzocht ik primair, wat de reele verkoopprijs op de eindgebruikersmarkt kon zijn en wat de maximale winst van mijn distributeurs. Er is geen sterker incentive dan winst maken. Duizend maal liever een internationale organisatie met duizenden branches, die daar kansen ziet, dan een werelwinkelachtige outlet.
Ziet een distributeursorganisatie die winst structureel hangen, dan pas gaan ze investeren in opleiding, stock, promotie etc. etc. En de druk die dat op mijn verkoopprijs gaf, geeft weer een sterke impuls aan R&D;en aan verbetering van efficiency. Je rekent niet altijd van beneden naar boven, maar zeker, afhankelijk van de sector, van boven naar beneden…..
Teveel wordt hier nog altijd gedaan of de 'boeren' een zielige sector betreft, die 'recht' heeft op betere prijzen van de ‘oneerlijke, gemene’ supers. Al eerder gaf ik aan dat ‘distribueren’ geen vorm van ‘pooieren’ is, maar dat ‘ditributie’ zelf een zeer hoogwaardig (!!!) product is, waar stevig voor betaald mag worden !
Ik geef je het te doen om in Achterafstradeel elke dag te zorgen voor de variëteit die er nu in de super ligt. Een zegen voor consument.
En last but not least: DE BOER !!!