image


Eerder deze maand maakte ik melding van Sipahh, een nieuw rietje waarmee je niet alleen drinkt maar dat onderwijl voedingstoffen aan bijvoorbeeld melk toevoegt. Nu is er een strijd ontstaan vanwege de rechten op dit type rietje Het Australische bedrijf Unistraw heeft Nestlévoor de rechter gedaagd in Engeland.

Unistraw begon in Australië met de rietjes in november 2004. Inmiddels stelt het bedrijf 25% aandeel in de verkopen via supermarkten te hebben. Het produkt is zojuist met veel succes in Nieuw-Zeeland geintroduceerd. Omdat de omzetten flink zijn, gaat het om een groot belang.

De juridische strijd begon nadat Nestlé plannen had vrijgegeven om een product op de markt te brengen met de naam “Nesquik Magic Straws”.

Unistraw stelt dat Nestlé dit nieuwe product heeft gestolen. Nestlé, dat niet bekend staat om dit soort praktijken, is in alle staten. Het bedrijf heeft reclame-campagne van £ 3 miljoen gepland. Zoals de zaken er nu voor staan gaat die gewoon door.

Unistraw beweert dat Nestlé de vertrouwelijkheid van een bezoek in 2003 heeft geschonden.
In dat jaar hebben medewerkers van Nestlé o.a. het bedrijf Unistraw bezocht in Australie en hebben ze, onder afspraak van geheimhouding, het rietje gezien. Dit feit wordt nu door Unistraw opgespeeld naar de rechter.
Unistraw wil dat alle materialen en informatie over dit product vernietigd worden.

Hoe zou het nou echt zitten? Peter Baron, de ontwerper van het Unistraw-rietje, komt uit het Engelse Yorkshire. Zou hij het dan echt uit zijn duim zuigen omdat hij geen andere Engelsen in het speelveld wil?