Deze Mariakaakjes liggen op de moment in de Nederlandse Lidl's. Ze zijn nog heel, staat erop (integral). Hé, niet zo flauw, want dat betekent natuurlijk dat ze volkoren zijn.
Lidl koopt Europees in. Dat drukt de kosten en zorgt voor winkelgein.
Deze gisteren genomen foto werd me toegezonden door een bewust winkelende consument. Ze zag de humor van de doos en schreef me er een paar rake opmerkingen over.
Laten we de doosartiest eens met z'n allen beoordelen: waar moet je van schateren, zelfs als je bedenkt dat de dozenschilder de opdracht had Hollandse molens, Alpen-droogboeketten en Spaans in 1 plaatje te persen?
Eén ding is duidelijk: vaker naar de Lidl, want daar kun je tenminste lachen. Is vast wel een leuke slogan van te maken die onderscheidend werkt.
Een watermolen (zo eentje op waterkracht) hoort nou juist wel in een dal (hij past bij de gemiddelde molenbeleving van een Franse Lidl-klant). Een windmolen op een heuvel.
Wat had dit niet een geweldig mooie verpakking kunnen zijn: een schitterend gestyleerde M. Dure uitstraling en toch helemaal niet duur. Verder wat connotaties gebaseerd op Maria. Mooi, puur, helemaal integral. Deze fantastie is nl. gewoon gek, niet nep.
Ik geef maar een voorbeeld om te laten zien dat er echt meer keuzes zijn dan alleen landschappen.