In de week voor Kerst 2012 kwam Wendy van Esveld langs. We hadden een lang, breed en diep gesprek. Oordeel zelf of het haar is gelukt om een redelijk complete toekomstvisie in drie pagina's tekst te proppen. Ik was in ieder geval aangenaam verrast.
Het interview behandelt de kernonderwerpen van de toekomst: de verdeling van de buit in de wereld, fosfor als reproductiefactor voor leven en eten, veel meer en veel kleinere steden, wonen en eten op de plek waar je poept en plast tot one bedroom woningen en naar de hoeren en je vrienden aan de andere kant van de wereld in virtual 3D.
Hoeveel simpeler of praktischer moet het gemaakt worden om marketeers weg te krijgen uit de nepmarketing van duurzame-zus-en-zo naar een toekomst waarin we domweg heel anders moeten gaan leven?
Foto- en tekstcredits: interview: © MarketingTribune, foto: History of the Future, uitsnede, Brian Hammond
@Henk, waar het om gaat is dat de consument mbv het merk (pathetisch gezegd) zijn verhaal kan vertellen. Dat kan best met communicatie over de herkomst / de producent er achter, maar het dient wel relevant gemaakt naar de wereld van de consument. En dat kan op veel heel verschillende manieren.
Paul Polman (en zijn merken) zou in zijn queeste bv. meer het publiek kunnen betrekken die dan net als hij ontwetend over wat de beren op hun pad zullen gaan zijn, tòch op weg gaan. Dan zullen die duurzame oplossingen een bijproduct blijken; de echte beloning ligt in de transformatie naar eerbaarheid en echtheid. Storytelling in een nutshell.