Albert Heijn blijkt sinds half oktober in alle stilte zijn prijzen te verlagen. Al meer dan 3700 producten zijn in prijs verlaagd, schrijft Distrifood. Opvallend is dat vooral merkartikelen hun prijzen zien dalen (3400 gevallen). Het huismerk blijft grotendeels op hetzelfde niveau.

Met name bier is het doelwit: 'Een kratje Warsteiner is sinds week 43 maar liefst 13 keer in prijs verlaagd. Ook kratjes Bavaria (12 prijsverlagingen), Heineken (10) en Grolsch (9) zijn onderdeel van de stille prijzenoorlog', meldt Distrifood.

Andere supers volgen
De prijzenslag is aan het licht gekomen bij een prijsanalyse die Inprijsverhoogd.nl uitvoerde in opdracht van Distrifood. De prijsvergelijker meldt dat andere supers AH snel volgen: "Plus heeft sinds week 43 ruim 2000 prijsverlagingen doorgevoerd. Hoogvliet zelfs bijna 3300.’

Geen reclame
Behalve van bier zijn ook de prijzen van wasmiddelen/vaatwastabletten, pasta/de internationale keuken, baby- en drogisterijartikelen door AH verlaagd. Allemaal categorieën met merken die 'traffic drivers' zijn. Thijs van der Tuin van Inprijsverhoogd: "Het is moeilijk de agenda van Albert Heijn te achterhalen, maar het zijn allemaal productgroepen met merken die traffic drivers zijn. Je zou kunnen zeggen dat AH de concurrentie onder druk wil zetten, maar dan zouden zij de stille prijzenslag ook volgend jaar structureel moeten doortrekken. Het enige wat je nu kunt concluderen, is dat de consument op dit moment de enige is die profiteert." In dat kader is het opvallend dat AH de prijsverlagingen zo in stilte doorvoert. De consument heeft er, behalve als hij of zij actief de prijzen bijhoudt, geen notie van.

Albert Heijn zegt in een reactie wekelijks de prijzen te muteren. "Daarbij kijken we naar prijsontwikkelingen in de markt en hanteren we regels met betrekking tot de gewenste prijs-afstand. Wij richten ons niet op 
specifieke producten en prijsmutaties van de afgelopen tijd zeggen niks over toekomstige prijsontwikkelingen", citeert Distrifood.

Waarom AH dit doet? Om klanten vast te houden, maar niet van de daken te hoeven schreeuwen dat het daarvoor op dit moment alleen maar het prijswapen heeft.

Fotocredits: Warsteiner