Zo stond het in de Telegraaf. Nutricia lijkt het zat en wil niet meer op het nieuws reageren; wel geeft het bedrijf aan Nederlandse ouders prioriteit te geven. Onderwijl overlegt de regering met de supermarkten.
Maar ik snap het probleem niet. Het is geweldig nieuws. Het laat de nieuwe wereld zien. China kan zijn bevolking niet voeden, zelfs niet met zijn uiterst duurzame één kind politiek. Ouders daar willen het beste voor hun kind en geven dus meer dan wij uit voor veilig melkpoeder. Hun eigen met voedselveiligheidsschandalen omgeven spullen willen ze niet voor hun enkele en enige kroost. Wij leren er weer door dat eten wat waard is. Veel meer dan we er zelf voor willen betalen, terwijl we ook nog onze gigantische overproductie kwijt kunnen. Nederland produceert nl. 10 maal zoveel melk als het zelf in de vorm van melk, yoghurt, vla, boter, kaas, slagroom en babymelkpoeder eet en drinkt.
Als we nu al piepen, weten we wat ons nog te wachten staat. Eten kost geen geld, maar wordt weer wat waard. Dat wilden we toch?
Misschien is de melkpoedersoap eindelijk aanleiding om echt na te gaan denken en hoeven we niet meer via stadstuintjes te ontdekken waar eten vandaan komt en wat emee gebeurt als je even niet goed oplet.
Fotocredits: baby with a bottle, uitsnede, ADD Photography
Friso heeft die unieke codes per colli ingevoerd om het hervullen van oude blikken te voorkomen. Dat is natuurlijk vooral bescherming van het eigen merk voor kopieën. Daarnaast denk ik dat er langzamerhand wel het besef komt dat ' rommelen' met babymelk een no-go area is voor criminelen. Niet door het morele verhaal, maar door de strenge straffen die opgelegd zijn in het melanine verhaal.
Voor Chinezen is het leven met nep een alledaagse zaak. Dat is inherent aan de volksaard. Daarom gaan de rijksten onder hen naar Europa om merkspullen te kopen. Prestige-kwestie. Het babymelk verhaal past daar ook in. 20 euro per verpakking is slechts haalbaar voor een klein percentage van de bevolking. Ik vermoed dat de hoeveelheden colli's babymelk onder de premium brands die echt afgezet worden wel aanzienlijk zijn, maar niet zo groot als de huidige aandacht doet rechtvaardigen. De NL melkpoeder als (bulk) ingrediënt voor veel andere producten is wel groot. Dat is natuurlijk een andere prijscategorie.