Het Nederlandse publiek (18+) kan deze maand stemmen op de 'beste en meest verantwoorde alcoholcommercial, uitgezonden op de Nederlandse televisie'. Genomineerd zijn: 3 spots van Heineken (The Chase, Cities of the world, The Match), 2 van Amstel (Jaartje buitenland, Radler Highwayman), 1 van Bavaria (Terras) en Grolsch (400 jaar plop), 1 van Martini (Begin desire) en 1 van Jack Daniels (Honey).

De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) wil met de STIVA TV AWARD 2015 laten zien dat verantwoorde alcoholmarketing ook leuk kan zijn. Daarom heeft een vakjury 9 tv commercials geselecteerd die het afgelopen jaar te zien waren. Op www.stivaaward.nl kan het publiek - van 18 jaar en ouder - tot 24 november zijn stem uitbrengen op zijn favoriet. De Award wordt vrijdag 27 november voor de eerste keer uitgereikt tijdens het jaarlijkse STIVA symposium.

Eerder deze week werd bekend dat het Nederlandse publiek ook kan stemmen op de Gouden Loeki Aller Tijden. Daarbij gaat het om de commercial die het best in het collectieve geheugen is blijven hangen.
STIVA mikt op iets anders. Peter de Wolf, directeur STIVA: "Met de STIVA TV AWARD willen we laten zien dat alcoholreclame leuk kan zijn, maar ook een manier is om consumenten het belang van verantwoorde alcoholconsumptie op het hart te drukken. Iedereen van 18 jaar en ouder mag genieten van een drankje, maar wel bewust en met mate."
Bron: Stiva Awards