Vandaag is het Dag van de Akkerbouw en start de campagne ‘Mijn akker, jouw voedingsbodem’, meldt regionale nieuwssite Rodi. Tot en met 11 juli dragen de akkerbouwers in de Haarlemmermeer met 30 grote billboards op hun land hun boodschap uit. Ze noemen dat 'akkertising'. “Veel mensen weten niet waar hun eten precies vandaan komt of wat er voor nodig is om hun eten te produceren,” zegt Dirk de Lugt, voorzitter van Brancheorganisatie Akkerbouw. “Met de campagne willen we hier verandering in brengen.”

Het initiatief maakt deel uit van een actieplan dat tot doel heeft de akkerbouw te verduurzamen. Eén van de uitdagingen is “het creëren van meer wederzijds begrip tussen maatschappelijke organisaties, burgers en akkerbouwers,” aldus De Lugt. Ook het ontwikkelen van verdienmodellen voor akkerbouwers die werken aan biodiversiteit en een beter bodembeheer staan op de agenda. Akkerbouwster Willeke Verhoef onthulde vandaag het eerste billboard.



Bron: Dag van de Akkerbouw in Haarlemmermeer