De vrijdag na de Amerikaanse feestdag Thanksgiving staat bekend als Black Friday. Op die dag begint het 'koopseizoen' voor de feestdagen met een traditionele stormloop op koopjes en aanbiedingen. Volgens de Amerikaanse retailfederatie NRF is 61,1% van de Amerikanen van plan op koopjesjacht te gaan. Black Friday gold jarenlang als 'de barometer' voor het succes van de Amerikaanse beursgenoteerde retailbedrijven, schrijft het FD.

Sinds een paar jaar verliest Black Friday terrein. Ook in de VS is onlinewinkelen de nieuwe trend. Drie dagen na Black Friday is het Cyber Monday. "Black Friday groeit nauwelijks meer, 1% of 2% per jaar. Terwijl Cyber Monday jaarlijks met 15 Ɣ 20% groeit. Het bewijst dat de verschuiving van het koopgedrag naar online onverminderd bezig is", zegt Trendbelegger Jack Neele van Robeco. Analisten hechten dan ook minder waarde aan de onofficiƫle graadmeter. Het is immers onduidelijk of dalende verkoopcijfers betekenen dat de conjunctuur daalt of dat er sprake is van een verandering in het koopgedrag.

Tien jaar geleden bedroeg de omzet op Cyber Monday nog $484 miljoen. Vorig jaar stopte de teller boven de $2 miljard. De meerderheid van de Amerikanen shopt overigens nog altijd zowel on- als offline. De eerste 6 maanden van 2015 shopte 56% zowel op internet als in echte winkels. 8% winkelde uitsluitend op internet en 35% ging voor alle aankopen zelf op pad.
Bron: Het Financieele Dagblad - Cyber Monday zet Black Friday buitenspel