De consumptie van alcoholvrij bier, biermixen en speciaalbier groeit sterk. Pils is nog het meest gedronken bier, maar de consumptie van alcoholvrij bier steeg met 27%. De biermixen, zoals Radler, waren goed voor een groei van 13% en de verkoop van speciaal bieren nam toe met 8%. Dit blijkt uit de jaarlijkse bierconsumptiecijfers die vanochtend bekend werden gemaakt. Volgens de Nederlandse bierbrouwers kiest de Nederlandse bierdrinker tegenwoordig steeds bewuster voor een glas bier bij specifieke momenten.

bierconsumptie


Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers licht de cijfers toe: “Je ziet een sterk veranderend consumptiepatroon bij de bierdrinkers. De alcoholvrije bieren en biermixen, die in steeds meer smaken worden aangeboden, worden nu definitief omarmd. Het aantal meters schap waar speciaalbier in allerlei varianten (merken en soorten) wordt aangeboden neemt zichtbaar toe. Nederlanders genieten meer van een glas bier thuis of in de horeca door vaker op verschillende momenten andere biersoorten te nuttigen.”

86% van het bier dat in Nederland verkocht wordt, is ook op Nederlandse bodem gebrouwen. 14% is importbier. Ook buiten de landsgrenzen valt het Nederlands bier in de smaak. Na Mexico is Nederland bijvoorbeeld de grootste bierexporteur ter wereld. In 2015 werd 14 miljoen hectoliter Nederlands bier geëxporteerd. Met deze omzet draagt de biersector met circa 2,2 miljard euro bij aan btw, accijnzen en sociale premies. De productie en afzet van bier leveren 65.000 banen op.

Bron: de Volkskrant - Nederlanders drinken meer bier door alcoholvrije variant | Koken & Eten | de Volkskrant