Het koopgedrag is ondanks het gedaalde vertrouwen nauwelijks aangepast - consumenten hebben nog wel vertrouwen in de veiligheid van hun voedselaankopen, schrijft EVMI.
Gebrek aan vertrouwen is veel breder te trekken dan uitsluitend levensmiddelen. Soortgelijke uitkomsten zien we bij politiek, europa, banken, verzekeraars, etc.
Opmerkelijk in dit onderzoek is de tamelijke onverschilligheid tussen vertrouwen in A-merk, geen merk, wel/geen keurmerk, duur/goedkoop. Eigenlijk wisten we het ook al, we kopen toch net zo makkelijk de goedkope eigen merk margarine bij de lidl dan het dure pakje becel.
Supermarkten staan er wel zeer slecht voor, als slechts 5% denkt dat daar de etiketten kloppen. En qua keurmerk vertrouwt men een supermarkt net zo goed(?) als de media (slechts 1%). tragisch!
Zou het kunnen zijn dat consumenten in plaats van minder vertrouwen in voedsel juist meer vertrouwen in zichzelf krijgen bij voedselaangelegenheden?