Komt dit nou door al die kookprogramma's en kookcursussen? Of door die gezondheidsgoeroes die er op wijzen dat we vers moeten eten?


Consumenten kiezen weer vaker voor versproducten. Dat blijkt uit ontwikkelingen in Groot-Brittannië, dé voorbeeldmarkt voor Nederland op het gebied van voedingsmiddelen. Het accent verschuift in Groot-Brittannië meer in de richting van kant-en-klaarmaaltijden naar kant-en-klare, verse maaltijdcomponenten en vlug klaar producten.Volgens hoofd marketing Kip Winter-Cox van maaltijdenproducent Bakkavör (voormalig Geest), lijken de gloriedagen van kant-en-klaarmaaltijden voorbij te zijn. Hij sprak tijdens een workshop Doublé Fresh op de Wageningen Universiteit. Industrialisatie en de jacht naar meer in de maatschappij staat steeds meer mensen tegen en dat uit zich in dalende verkopen van kant-en-klaar. De consument wil juist weer onderling meer samen doen en dat betekent dat ze ook weer zelf maaltijden willen bereiden met basisingrediënten. Dat kant-en-klaar minder populair is komt ook door andere effecten. De media en tv-koks spelen in op gezondheidsaspecten door eten pas als goed te beschouwen als het uit de eigen keuken komt. Ook zijn mensen in tijden van economische crisis op zoek naar de beste deals. Sommige winkels spelen daar op in door complete verse maaltijden aan te bieden.

Bron : Voedingsmiddelen Industrie