De Nederlandse consument staat huiverig tegenover het delen van zijn data met retailers. Dat blijkt uit het rapport Big data in de Retail bezien vanuit klantperspectief van ABN Amro. De bank constateerde dat de bereidheid data ter beschikking te stellen de afgelopen 2 jaar zelfs is gedaald. Dat is het sterkst gebeurd bij consumenten van 30 jaar en ouder. Volgens de bank heeft dat alles te maken met nieuwe marketingtechnieken, waarbij het surfgedrag van invloed is op de advertenties die verschijnen. Heel wat consumenten beschouwen dat als een inbreuk op hun persoonlijke privacy.

De belangrijkste voorwaarde om data te willen delen, is weten waarvoor de informatie wordt gebruikt. Ook verwachten consumenten een tegenprestatie, zoals bijvoorbeeld een korting, als ze hun gegevens ter beschikking stellen. De bereidheid om data te willen delen, neemt af met het stijgen van de leeftijd. Volgens het rapport is 70% bereid informatie te delen, op voorwaarde dat het verdere gebruik daarvan transparant is. 57% wil zijn data niet delen met fysieke winkels, 60% niet met webshops. Consumenten blijken liever hun emailadres te delen (51%) dan een sociaal mediaprofiel (5%). Nieuwsbrieven blijken dan ook een goede manier om in contact te blijven met klanten. 7,4% van de consumenten volgt winkels het liefst via Facebook, 5,2% gebruikt apps en 2,4% gebruikt daarvoor WhatsApp.

De bereidheid om te delen is het grootst met bedrijven die het vertrouwen van de consument gewonnen hebben. Vaak zijn dat lokale winkels die hun service op een meer persoonlijke basis aanpakken. "Retailers doen er goed aan klein te beginnen. Als retailers acties stapsgewijs ondernemen, zijn de mogelijkheden groot. Met als voorwaarde dat het verzamelen van data aan concrete doelen is gekoppeld en dat deze doelen duidelijk worden gecommuniceerd naar klanten. Daarbij moet de veiligheid van klantgegevens gewaarborgd zijn", zegt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN Amro.
Bron: RTLnieuws - Zo profiteren winkeliers van big data