De vrijdag voor de kerstvakantie heet in Groot-Brittannië 'Mad Friday', 'Black Eye Friday' of 'Booze Black Friday'. Het is op deze dag dat Britten 2,5 keer meer drinken dan normaal op kantoorborrels, Christmas Parties en vrijmibo's. Ook piekt het aantal mensen dat in de cel of ziekenhuis belandt. Geen wonder dus dat de Britse overheid gisteren de campagne #dryjanuary aftrapte.

#dryjanuary spoort Britten aan om de alcohol een maandje te laten staan zodat hun levers zich kunnen herstellen van de overdadige feestdagen. Dit jaar kun je ook op Foodlog meedoen met Dry January.

De Daily Mail bericht dat er over de uit publieke gelden gefinancierde campagne commotie is ontstaan. Public Health England heeft namelijk reclamebureau Freuds ingehuurd om de campagne te ontwerpen en uit te voeren. Dat zou de belastingbetaler zo'n £2 miljoen per jaar kosten, terwijl Public Health England dat met zijn 50 PR en marketing-medewerkers misschien best zelf zou kunnen doen. Te meer daar Freuds ook het reclamebureau is voor drankenconcern Diageo, de producent van onder meer Guinness, Baileys en Smirnoff vodka.
Bron: Daily Mail - Hospitals on high alert for Black Eye Friday