De Nederlandse supermarktketen Jumbo opent eind dit jaar de poorten van zijn eerste winkel in België. De Belgische supermarkten zien hun nieuwe concurrent met enige angst tegemoet.

In Nederland wist Jumbo in krap 20 jaar een marktaandeel van 20% op te bouwen, onder meer door zijn 'laagste prijsgarantie'.

België maakt zich op voor een prijzenslag. Ook de Nederlandse supermarkten van Albert Heijn zijn in België immers prijskrakers. Best opvallend dus dat Jumbo eerder deze maand zei zijn prijswapen in België niet in te zetten. Het neemt niet weg dat de meeste analisten moeilijke tijden voorspellen voor de Belgische supermarktwereld. De druk op de retailmarkt zal flink oplopen en dat zullen niet alleen de kleinere ketens, maar ook marktleider Colruyt gaan merken.

Eén Belgische analist laat een opvallend ander geluid horen. Colruyt moet het spel omdraaien om zijn greep op de Belgische markt te versterken en zelf de Nederlandse markt op. Dankzij de groepsportefeuille van €2 miljard zou Colruyt investeringen kunnen doen om Jumbo op zijn thuismarkt aan te vallen, zelf 20% van de Nederlandse retailmarkt in handen te krijgen en ondertussen de omzet met 70% te verhogen. "Op die manier kan de prijsbijter de druk van Jumbo op de Belgische markt verminderen," schrijft Gondola.

Colruyt heeft jaren geleden Nederland willen veroveren, maar blies het plan af. Nu zit het bedrijf met Nederlanders in zijn voortuin. Misschien maakte het bedrijf destijds een historische fout: de prijs/kwaliteit verhouding van de producten is legendarisch. In ieder marktsegment biedt Colruyt het beste tegen de laagste prijs. Niet alleen de laagste prijzen dus, zoals Jumbo belooft.
Bron: Gondola - "Colruyt moet Nederland veroveren om de komst van Jumbo te counteren"