Het onderzoek richtte zich op het supermarktvervoer van tomaten en komkommers, geteeld in de buurt van Bleiswijk en Maasdijk. Deze tomaten en komkommers gaan van de teler naar het verwerkings- of distributiecentrum en daarvandaan naar Coop en Jumbosupermarkten in Utrecht, Hazerswoude-Rijndijk en Delft. Voor de lokale producten werden de tomaten van Willem & Drees-telers uit Berkel en Rodenrijs en Schalkwijk naar dezelfde supermarkten vervoerd.
De reguliere tomaten en komkommers leggen door de logistieke tussenstap meer kilometers af. Maar de CO2-belasting van een lokaal doosje tomaten (389 gram) bleek bijna twee keer zo hoog als die van een regulier doosje (191 gram). Dat komt door de beladingsgraad van het vervoer. Er gaan per keer maar een paar doosjes mee, en geen hele pallets. Zou dat wel het geval zijn, dan daalt de CO2-belasting per doosje lokale tomaten naar slechts 39 gram.
De conclusie ligt voor de hand: "Schaalvergroting van het transport en samenwerking van ondernemers zou de uitstoot omlaag brengen." Dat betekent dus dat lokale voedselvoorziening via supermarkten en andere reguliere ketens alleen gunstig is als het voldoende volume krijgt. Als het een niche is, is het alleen maar duurder en ongunstiger voor het milieu. Wel krijgt de klant er een prettiger gevoel bij.
De vraag is dan ook: hoe groot is de kans dat de Willems, Drezen en Gijzen groter worden dan Kleinduimpje?
Fotocredits: jipol
Vandaag komen er 6 transporteurs langs om spullen op te halen op ons bedrijf: twee lokale distributeurs, W&D, UDEA (bio groothandel) en een officiële transporteur. De hele kleintjes die heel lokaal werken zijn erg inefficiënt, omdat er per ritje zo weinig produkt vervoerd wordt. W&D had de wagen helemaal vol, zo zelfs dat niet alles mee kon (foutje logistiek).
De grootste vrachtwagen kwam 50 kg zaaizaad ophalen en was verder helemaal leeg.
Mijn ervaring is dat de hele kleintjes vaak inefficiënt werken, maar grote transporteurs staan vrijwel zonder uitzondering met vrijwel lege drie-assige vrachtwagens op ons erf.
De enige transporteurs die in mijn ogen erg goed bezig zijn: DistrEko, een kleintje en UDEA, die de vrachtauto's altijd vol hebben omdat ze beide lossen en in dezelfde route produkt laden. En ik denk dat UDEA aardig wat lokaler werkt dan bijv. GIJS.