De initiatiefnemers van Dock to Dish werken sinds 2012 aan het herstellen van de keten van visser-tot-bord. Geïnspireerd door de in populariteit toenemende Community Supported Agriculture-initiatieven die zich richten op lokale productie voor een vaste groep afnemers, vonden ze zoiets ook nodig voor de visserij.

Dock to Dish vindt dat consumenten het recht hebben om te weten waar de vis op hun bord vandaan komt en hoe die gevangen is. Dat ligt namelijk minder voor de hand dan je denkt. In de VS is 90% van alle consumptievis geïmporteerd. Nog geen 1% is te herleiden naar een specifieke visser. In zo'n 30% krijgen viseters een andere vis opgediend dan ze bestellen als gevolg van doelbewuste identiteitsfraude of onwetendheid van verwerkers en chef. Dat constateerde oceaanbeschermingsorganisatie Oceana vorig jaar.

Korte keten
Om daar een einde aan te maken en de lokale visserij te steunen, mobiliseerden de oprichters van Dock to Dish lokale vissers in het visserplaatsje Montauk in de staat New York aan de oostkust van de VS. Ze brachten de vissers samen in een korte keten met directe afnemers: restaurants. De leden van Dock to Dish zijn (lokale) restaurants, die afnamecontracten sluiten met lokale (kleinschalige) vissers. Die vissers doen gewoon wat ze al generaties lang doen: ze vangen vis en zeevruchten volgens het aanbod en de seizoenen. De restaurants nemen af wat er gevangen is. Het resultaat heet RSF, ofwel restaurant supported fishery.

'Win-win-win'
Het concept kreeg volop aandacht in de (hippe) pers. Het drukt op alle trendy knopjes: "Meedoen met dit initiatief helpt onze lokale gemeenschap, economie en ecosysteem. Het is een win-win-win", luidt een van de aanbevelingen op de site. Afgelopen seizoen leverde Dock to Dish aan circa 25 toprestaurants in Montauk, Sag Harbor, Bridgehampton en New York City. Onder zijn leden telde het Eataly NYC en de Google Campus in Chelsea. Er zijn inmiddels Dock to Dish-programma's aan de Amerikaanse westkust, in Canada en midden-Amerika.

Vorige week haalde Dock to Dish op Kickstarter $75.000 op. Dat geld is bedoeld voor de volgende stap: digitalisering. Dock to Dish wil de deelnemende vissersboten uitrusten met tracking-doosjes op zonnecellen. Eenmaal aangelande vis zal dankzij unieke barcodes via het mobiele netwerk te volgen zijn tot op de plaats van bestemming: de restaurantkeuken. In het restaurant kunnen chefs én gasten straks chatten met de visser die de vis op hun bord gevangen heeft.