Supers zouden toeleveranciers als Unilever, Stegeman en boeren en tuinders met hun inkoopmacht kopje onder duwen door hen tot negatieve marges te dwingen. "Het is een feit dat een handvol retailers het merendeel van de markt beheerst en dat zij de leveringsvoorwaarden bepaalt. Contractuele vrijheid bestaat alleen op papier. Er is sprake van een illegale oligopolie die leidt tot martktontregeling door wijdverspreid misbruik van inkoopmacht. Het EESC wil dat deze situatie ophoudt." Dat stelt rapporteur Igor Šarmír naar aanleiding van een recente EU-opinie.

We vroegen directeur Marc Jansen van het CBL, de koepel van supermarkten, om een commentaar op de opinie. Hij reageerde als volgt: Ik vind het schokkend om te zien dat dit rapport volstrekt eenzijdig is opgesteld. De getallen die moeten illustreren hoe erg het wel niet is (par 2.3.3.2) komen van de lobbyclubs van fabrikanten die hun eigen leden hebben bevraagd. Zo kan ik het ook. Waarom worden deze lobbyisten voetstoots geloofd. De agressiviteit en bijna de haat tegen supermarkten die van dit rapport afdruipt vind ik zorgelijk. Het is niet meer en niet minder een anti-retail rapport met voorbedachte rade. Een officiële Europese organisatie onwaardig.

Verder verbaast het me weer hoe gretig LTO zo'n rapport gebruikt om weer een rondje retailbashing te doen. Ook al gaan de getallen helemaal niet over boeren en tuinders maar over fabrikanten, boerenorganisaties grijpen tegenwoordig alles aan om degenen die producten verkopen waarvoor zij de grondstoffen leveren zwart te maken.
Ik snap die dubbele verliesstrategie steeds minder. Enerzijds stokken zoeken om mee te slaan en de supermarktbranche zwart te maken, anderzijds de primaire sectoren weer neerzetten als de ultieme slachtoffers en jezelf maar zo klein, afhankelijk en zielig mogelijk maken. Ik zou graag eens van LTO en andere boerenorganisaties horen waarom zij deze dubbele verliesstrategie voeren.


Voorzitter Albert Jan Maat van boerenkoepel LTO vindt de term 'machtsmisbruik' te sterk. Supermarktkenner Gerard Rutte stelde dat boeren te laat op de groeiende inkoopposities van supermarkten hebben gereageerd. Het feit dat het nu te laat is om nog adequaat te reageren, moeten ze zichzelf aantrekken volgens Rutte.

Een fabrikant van levensmiddelen die om zakelijke redenen anoniem wil blijven, reageerde als volgt naar Foodlog: "Kortingen van 40% zoals in deze folder [zie foto, red.] kunnen niet in de mate waarin ze inmiddels worden ingezet. Zo maak je steeds meer bedrijven die kwaliteit willen maken kapot. Uiteindelijk zie je dat er daar te weinig van overblijven. Supers hebben de verantwoordelijkheid om het publiek duidelijk te maken dat goed eten niet voor niets gemaakt kan worden. De slag om de consument via lage prijzen is heilloos en maakt me boos. We moeten de weg naar kwaliteit weer terug zien te vinden."

Fotocredits: Folder van een retailer die kortingen tot 40% aanbiedt, Foodlog Media