Onlangs presenteerde het CBL - de brancheorganisatie voor de wederverkoop van levensmiddelen - de
kip en het
varken van morgen. Daarmee kwam de organisatie tegemoet aan maatschappelijke eisen ten aanzien van de dierhouderij. Boerenvertegenwoordigers eisen compensatie voor de extra kosten die zij moeten maken. Dat weigert het CBL, dat de mogelijkheid open wil houden om bij andere dan Nederlandse leveranciers in te kopen. Als Nederlandse boeren hun meerwaarde niet kunnen waarmaken naar het publiek, is dat hun probleem. De supers hebben er nu voor gezorgd dat ze een voorsprong kunnen nemen op de buitenlandse concurrentie. Als ze die niet goed weten waar te maken, is dat niet de verantwoordelijkheid van de supers. Dat is de redenering die directeur Marc Jansen van het CBL hanteert in
een column voor de koepel van diervoederbedrijven NEVEDI. Hij schrijft:
"Investeringen moeten worden terugverdiend. Het is echter onmogelijk om collectief op voorhand garanties te bieden voor de compensatie van extra kosten, zoals sommige belangenbehartigers van boeren eisen. Helaas betekent het opstellen van criteria voor verduurzaming van een productieketen niet automatisch dat een boer meer geld krijgt voor de grondstof die hij levert. [...] Producenten moeten veel meer in concepten denken en veel meer de zaken benaderen vanuit het perspectief van de consument.[...] Consumenten zoeken onderscheid in smaak en gezondheid. Dat zijn eigenschappen die beginnen bij het voer. Als het om verduurzaming gaat moeten veevoerproducenten ervan uit gaan dat ze geen brokken verkopen, maar een glas melk of een karbonaadje."
Fotocredits: Chickens and pigs, uitsnede, Michael and Sarah Braun
Collectief garanties krijgen, dat mag niet van de NMA. Maar je kunt als boeren wel zorgen dat je in een betere positie komt. Maar dan moet je wel samenwerken. Supers moeten zelf ook veranderen. Dat vergeet Marc even. Hun supers moeten ingesteld zijn op een onderscheid in het schap. Ook bij vlees. Nu is het echt zoeken geblazen bij vb. AH om een biologisch of een 2 sterrenlapje te vinden. Als dat niet goed neergezet wordt, hebben we als boeren nog niets.
Natuurlijk moeten wij werken aan concepten. Het sterrenconcept is een goede aanzet. Maar we moeten verder en door. Dat betekent elke super zijn eigen concept. Voor Jumbo een groene vlag. Voor AH een blauwe. Op de boerderij mag wat mij betreft dan ook de kleur vlag van de super.
Let wel. In dit geval zijn de specificaties van 'ander vlees' de basis voor de concepten. Hier mogen de supers niet aan tornen. Ieder mag er wat mij betreft zijn eigen sausje over doen.
Maar ja, dan moeten we dat wel met elkaar doen: boeren, vleesverwerkers en supers. Een eerlijke keten waar we allemaal wat verdienen.
Voorlopig ga ik er vannacht eerst van dromen.....
PS Mooi idee zo'n producentenvereniging met alleen maar producenten. Dat wordt niks. De hele keten moet samenwerken. Allemaal in de vereniging en afspraken maken binnen de vereniging. Dat mag wel van de EU! Van macht naar KRACHT.