De afgelopen vijf jaar is het aantal cafés in ons land van 8.400 naar 7.200 gedaald. In 2001 telde Nederland nog 11.000 cafés, schrijft De Telegraaf.

Heineken vecht terug
Vooral marktleider Heineken heeft het zwaar te verduren gehad: de brouwer raakte maar liefst 10% van zijn verkooppunten kwijt de afgelopen 5 jaar. Maar Heineken zit niet bij de pakken neer en heeft een tegenoffensief ingezet met 'uiterst concurrerende contractaanbiedingen', met name bij 'in de hotelwereld en bij hippe nieuwe horeca-uitspanningen'.

Marktleiders per provincie
Marktonderzoeksbureau Datlinq onderzocht het 'slagveld voor de brouwers' en bracht het per provincie in kaart. Heineken is nog altijd marktleider in 10 van de 12 provincies. Het Duitse Warsteiner staat te trappelen aan de grens en is met een opmars bezig. In Overijssel en in Limburg zijn respectievelijk Grolsch en Brand marktleider en in Limburg hebben ook Leeuw en Gulpener grote marktaandelen.

Bier in de verdrukking
Martijn de Bruin van Datlinq zegt in De Telegraaf dat de enige manier om als brouwer nog grote stappen te kunnen maken ligt op het pad van innovatie: "dan zie je vaak dat degene die als eerste vernieuwt, een absolute voorsprong heeft". Hij wijst daarbij op Bavaria 0.0 en Amstel Radler. Een andere trend in de biermarkt is volgens hem de opkomst van merkloos - goedkoop - bier. De Telegraaf noemt verder als oorzaken van de 'kaalslag' onder cafés nog de teruglopende bierconsumptie in Nederland (Nederlanders drinken minder bier en meer wijn), de crisis en het wegvallen van een belangrijke doelgroep (de 16- en 17-jarigen) door de verhoging van de minimumleeftijd voor de alcoholverkoop.