"De Britse markt verandert momenteel sneller dan op enig ander moment in de afgelopen 30 jaar en dat drukt onze winst, verkopen en marktaandeel", zegt CEO Mike Coupe in The Independent.

Voor het eerst in 10 jaar verlies
De operationele winst van de supermarktketen, na Tesco nummer twee in Groot-Brittannië, daalde met 15% tot 681 miljoen pond (tegen 798 miljoen pond vorig jaar). Door een extra kostenpost aan (vooral) vastgoedafschrijvingen resteert er onder de streep zelfs een verlies van 72 miljoen pond.
Analisten zijn desondanks positief over de resultaten, die in vergelijking met Tesco's 'historische verlies' nog meevallen.

Supermarktoorlog
De daling kwam niet onverwacht, omdat de afgelopen jaren de prijzen van voedsel in Groot-Brittannië over de hele linie gedaald zijn en de hele sector verwikkeld is geraakt in een hevige prijsoorlog. Alle grote ketens, Sainsbury's, Tesco, Morrisons en Asda proberen door middel van prijsverlagingen consumenten bij elkaar weg te trekken en weg te houden bij de hard-discounters Aldi en LIdl die ook in het VK marktaandeel wegkapen. Sainsbury's heeft voor verdere prijsverlagingen een budget van 150 miljoen pond vrijgemaakt.

Reorganisatieplannen
Sainsbury's gaat verder op de ingeslagen weg door met verdere prijsverlagingen, nieuwe gemakswinkels (waar klanten op alle momenten terecht kunnen) en reductie van bedrijfskosten. Vorige maand maakte het bedrijf al bekend zeker 800 banen af te stoten. Coupe had ook goed nieuws: "Onze strategie loont, en onze investeringen in prijs en kwaliteit werpen de eerste vruchten af in de vorm van groei in volume en verkopen." Over winstgevendheid zegt dat niet veel.

Fotocredits: 'Sainsbury's', Grassrootsgroundswell