Het eten aan boord van vliegtuigen smaakt altijd anders dan op de grond. Reden voor veel luchtvaarmaatschappijen om topchefs in te huren om hun maaltijden maar zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de verwende reizigers. Wetenschappelijk is vastgesteld dat het smaakverlies op grote hoogte kan oplopen tot wel 30%.

Reden voor Mark Tazzioli, chef van British Airways, om zich te verdiepen in het werk van de Britse smaakonderzoeker Charles Spence (University of Oxford). Op basis van zijn 'Sonic Seasoning' onderzoek denkt Spence dat eten onder invloed van muziek wel 10% zouter of zoeter kan gaan smaken.

'Sound Bites'
Na een zorgvuldige selectieperiode zal vanaf november op lange-afstandsvluchten van British Airways een speciaal 'Sound Bite' menu te horen zijn. Op het menu: 13 verschillende nummers die speciaal geselecteerd zijn op het verhogen van de eetplezier bij het vliegtuigmenu, schrijft PSFK. Passagiers kunnen onder meer de volgende combinaties voorgeschoteld krijgen: '"Scream (Funk My Life Up)” van de Schotse artiest Paolo Nutini bij het voorgerecht met Schotse zalm, "A Sky Full of Stars" van Coldplay bij een klassiek Brits hoofdgerecht, "Ray of Light" van Madonna bij de toetjes en "Nessun Dorma" door Placido Domingo bij de koffie', schrijft PSFK.

Professor Spence is zeer te spreken over de toepassing van zijn bevindingen: "In de komende maanden en jaren zullen we veel meer belangstelling zien opkomen in het matchen van muziek en geluid met wat we eten en drinken. Ik vind het een heel spannende en innovatieve ontwikkeling om British Airways de eerste stappen in deze richting te zien zetten."

Fotocredits: Lisa Pinehill