Hellmann's is Canadees en pleit voor lokaal Canadees eten. Niks romantisch streekgeklets zoals hier, maar de vraag wat er gebeurt als een Canadees zijn eten gemiddeld zo'n 4.500 kilometers laten reizen. Dat kost brandstof. Het zorgt voor afhankelijkheid in een misschien wel steeds minder stabiel wordende wereld. En het zorgt voor eten dat nog maar 1 eigenschap heeft. Het moet lang goed blijven.
Hellmann’s - It’s Time for Real from CRUSH on Vimeo.
Hoe het komt? Dat vertelt het filmpje niet. Waarschijnlijk is het niet meer rendabel om in Canada te boeren. Anders gezegd, je kunt wel wat verstandigers doen dan boeren, want het levert geen donder op. In Nederland gebeurt hetzelfde. De boer, tuinder en teler verdwijnen. Het Westland ligt op z'n kont en kan wel sluiten. Dat wordt een probleem, want het exporteert onder meer naar ... Canada. Ook hier kun je wel ergens anders werk vinden. Snap je het probleem?
Alleen in landen waar aan instabiliteit geen gebrek is en te weinig ander werk is, zijn mensen straks nog zo gek om te boeren.
Ik wist nog niks van dit schitterende nieuws, toen we het fimpje van hieronder maakten, maar ik moet het aangevoeld hebben. Veerman maakt reclame voor Hellmann's (in de laatste 4 minuten). Het gaat goed komen met Unilever.
Daarom meteen een welgemeende tip. Een Nederlandse teler heeft bedacht dat het goed zou zijn als telers zelf winkels zouden starten. Ga eens praten met Unilever en neem nog wat A-merken mee. Eigen winkels met A-merken en lokaal product. Dan heb je meteen een echte nieuwe winkelsoort in plaats van een stel groentewinkels terwijl je voor het bier, de koffie, het WC-papier en je Cup-a-Soup weer ergens anders heen moet. Unilever met de boer. Heineken en Campina erbij. Da's hip. Het wordt een knaller. Ik voorspel het. Alle gezondheidsgezwets kan meteen aan de kant, want genoeg vers is gezond. Eindelijk kan het weer gaan over goeie producten die met gezond verstand geproduceerd worden.
Ik word helemaal warm van binnen, terwijl ik ze vroeger een beetje heb geplaagd.
Groeneveld III - Zoet & Zout from dick veerman - foodlog.nl on Vimeo.
Bart, of het zo is, weet ik niet. Unilever zou het zelf eens moeten komen vertellen. Ze krijgen van mij een zoen als het zo is, want ik denk dat het zo is. ´Lokaal´ en ´groot´ zijn niet noodzakelijk tegengestelde werelden. Naar mijn bescheiden mening dan.