Supermarkten, boekingssites en andere branchevreemde spelers bepalen steeds vaker welk restaurant de consument kiest. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de restaurantactie van Albert Heijn en Iens die bijna 1 miljoen Nederlanders tot restaurantbezoeken wist te bewegen.

De supermarkt mobiliseert de klant, de zoekmachine doet het werk.

Deze ontwikkeling gaat ten koste van de marge van restaurants en andere horecabedrijven vinden de sectorspecialisten Food en Retail van Rabobank, schrijft RetailDetail.

Het is goed voor horecaondernemers dat allerlei spelers in de rij staan om klanten binnen te loodsen. Daardoor verliezen zij echter een deel van hun marge aan een nieuwe partij die zo zijn klantrelatie te gelde maakt. Dat verlaagt hun winst omdat de horeca zijn prijzen niet ongestraft kan verhogen.

Niettemin moeten horeca-ondernemers inspelen op deze nieuwe ontwikkelingen om toekomstperspectief te houden, waarschuwt Rabobank. Gebruik van 'Big data' zou een oplossing zijn om te komen tot onderbouwde keuzes maken voor uitgekiende menu’s waarin de ingrediënten, prijsstelling, personele bezetting, klantwensen én gewenste klanten winstgevend zijn. Hoe dat moet, kunnen ze - zegt Rabobank - afkijken van supermarkten en de grote foodservicesbedrijven zoals Albron en La Place.
Bron: RetailDetail - Supermarkten bepalen steeds vaker restaurantkeuze