Consumenten kunnen online producten bestellen bij een boer in de buurt. Eénmaal per week, op een vast moment, kunnen de bestelde producten opgehaald worden op de zogeheten Buurderijen. Daar staan de deelnemende boeren klaar met de bestelde groente, fruit, brood, zuivelproducten, vleeswaren en traiteurswaren.
In Frankrijk doen inmiddels al 1 miljoen mensen hun boodschappen op deze manier bij de boer. Ook in Nederland bestaan vergelijkbare initiatieven, zoals de eerste online boerensuper van Nederland, De Streekboer in Friesland.
Korte keten
Boeren & Buren stelt zich ten doel om "zoveel mogelijk consumenten toegang te geven tot een lekkere en gezonde voeding en de lokale landbouw te ondersteunen. Onze missie is om de korte keten de beste tools in handen te geven en een netwerk uit te bouwen om samen het voedselsysteem te verbeteren", melden de initiatiefnemers op het platform.
Dat moet lukken door eerlijke prijzen te hanteren (de boeren bepalen die zelf), verspilling terug te dringen (de boeren oogsten op bestelling) en door bijkomende kosten te elimineren door direct aan de klanten te leveren.
'Unieke sociale en solidaire onderneming'
Behalve in Frankrijk bestaat Boeren & Buren inmiddels ook in België, Groot-Brittannië, Spanje, Italië en Duitsland. Er blijken in totaal al zo'n 800 Buurderijen in heel Europa te zijn. Het innovatieve concept, dat in Frankrijk in 2011 van start ging, verenigt "de cultuur van het sociaal ondernemerschap met de creativiteit van de digitale innovatie". Daarmee ontstaat een 'unieke sociale en solidaire onderneming', ronkt het op de website.
Dat spreekt vast veel moderne, bewuste consumenten aan. Of toch niet? Juist deze week ging het Arnhemse initiatief Puur Lokaal failliet. Ook Puur Lokaal wilde boeren en burgers dicht bij elkaar brengen door "lekker, lokaal en gezond eten beschikbaar te maken voor iedereen".
Misschien kunnen de Puur Lokaal-medewerkers wel een 'doorstart' maken bij Boeren & Buren. De organisatie is nog op zoek naar mensen die de netwerken van boeren en buren samenbrengen. "Als je houdt van lekker eten, contact met mensen en je wilt meewerken aan een nieuwe manier van consumeren, dan is dit de ideale bijverdienste", aldus de oproep. De Buurderijen werken binnen de 'collectieve logica' maar geven er hun eigen draai aan. "Samen schetsen al deze micro-ondernemingen de contouren van een nieuwe sociale en positieve economie, lokaal en op mensenmaat", heet het.
Giedo De Snijder en Marc vd Lee De zoektocht naar nieuwe manieren om boeren met burgers te verbinden zetten wij met de combinatie Beebox en Willem&Drees; nu op grotere schaal voort.
Te vaak wordt het werk bij de boer gelegd en dat maakt het moeilijk om er een succes van te maken. Bij bonativo.nl zag je dat zij veel werk qua leveren bij de boer legden.
Onze ervaring is dat er echt expertise nodig is voor de verschillende vakken. Boeren is een vak, het vermarkten is een vak, het logistiek organiseren een ander vak, het maken van een maaltijdbox is een vak en dan hebben de initiatieven (farmigo en goodeggs) in de VS laten zien dat online verkopen ook een vak is.
Ik ben altijd blij met nieuwe toetreders op de markt en ik vind dit initiatief ook mooi. Hoop dat er veel mensen opstaan die de energie voor de organisatie op willen pakken. Met Rechtstreex, Zuidermrkt en Soestermarkt zie je dat er ruimte is voor burgerinitiatieven.