Vorige week werd bekend dat Grolsch en AH geen overeenstemming kunnen bereiken over de leveringsvoorwaarden voor dit jaar. Grolsch staakte vervolgens zijn leveringen aan AH, dat verklaarde nog voldoende voorraad te hebben tot half januari. Inmiddels staan al 100 winkels droog.
Albert Heijn beschuldigt Grolsch ervan zowel de inkoop- als de verkoopprijs met een irreële 10% te willen verhogen.

Woordvoerders van Albert Heijn en van Grolsch vertelden gisteren nog steeds in gesprek zijn. Albert Heijn meldde vorige week nog tot ongeveer half januari bier op voorraad te hebben. Volgens de woordvoerder vallen echter steeds meer winkels af.

De vraag is hoe deze machtstrijd uitvalt. Grolsch verkoopt 35 procent van zijn totale omzet via de Nederlandse supermarkten. Albert Heijn heeft daarin een aandeel dat waarschijnlijk dicht tegen de 30% ligt. Nogal significant dus.

Misschien putten ze in Enschede, de thuisstad van Grolsch, hoop uit de voorspellingen die trendwatchers begin deze maand deden in het Algemeen Dagblad. De thuistap wordt het helemaal in 2006. De WK voetbal zal daaraan bijdragen.
Als ik in Enschede zat, zou ik er tenminste eens over nadenken: net als Nespresso gewoon drie vaatjes ineens thuis laten bezorgen via TPG. Hoeft de klant ook niet meer te zeulen met die loeizware vaten.

Bron: Zibb.nl, AD