Op de site van het Tijdschrift voor Marketing kun je stemmen en je mening geven: wordt Blue Band Idee - de margarine waar je slimme kinderen van krijgt - een top of een flop?
Aardig om eens bij te houden hoe marketeers erover denken.
Aardig om eens bij te houden hoe marketeers erover denken.
Ik reageerde zelf als volgt:
Ik ben verrast dat de top/flop balans op dit moment op 35/65 staat. Had een gelijkmatiger score verwacht omdat BBI juist de andere margarines van Unilever zou kunnen verdringen en - zoals het bedrijf ook wil - zou kunnen zorgen voor marktgroei. Het hersenargument (hoewel wetenschappelijk gezien onhoudbaar - daar is wat meer voor nodig; het is hooguit een minder slechte margarine) is immers nieuw en roomboter heeft dankzij m.n. Unilever's succesvolle campagnes tegen verzadigd vet een 'zondig imago'.
Als dus 2/3 denkt dat dit een flop is, moet de conclusie waarschijnlijk luiden dat de margarinemarkt - wat een ironie! - 'verzadigd' is en de portfolio van Unilever overvol.
Conclusie op basis van het stemgedrag hier dus: minder merken is beter. Unilever maakt nu alleen maar kosten om .... zichzelf te beconcurreren.
Ik stemde overigens 'top' en gebruik al minstens 20 jaar uitsluitend roomboter, omdat ik meer vertrouwen heb in koeien dan margarinemakers (vrij naar Joan Gussow).