Marktonderzoeksbureau Mintel onderzocht wat restaurants op hun menukaart zetten om klanten te helpen bij hun keuze. Daarbij bleek dat restaurants in de VS vaker aangeven wat de gezondheidsaspecten van hun aanbod zijn en beter aansluiten bij (gezondheids)trends in eten. Volgens Mintel proberen restaurants op die manier het vertrouwen van hun klanten terug te winnen dat een deuk heeft opgelopen door diverse voedselschandalen, gebrek aan transparantie over voedselbereiding en kwesties rond dierenwelzijn.

De claims die het vaakst op de menukaarten opgevoerd worden hebben te maken met de gezondheid, identiteit en herkomst van de ingrediƫnten. Het gaat dan om vermeldingen als 'klassiek', 'oorspronkelijk', 'huisgemaakt', 'made from scratch', 'versgeplukt' en 'van de boerderij'. Tussen 2010 en 2013 namen deze met zo'n 14% toe. Ten koste van 'biologisch', daarvan liepen de vermeldingen met maar liefst 28% terug in dezelfde periode. Mogelijk ook vanwege het 'dure' imago dat biologisch aankleeft.

In opkomst waren verder vegetarisch en veganistisch, alsmede 'glutenvrij' - dat kwam maar liefst 200% vaker voor in de genoemde periode - en andere allergie-vermeldingen. Kortom: 'organic' legt het af tegen 'nutritional' en 'functional'. Dat meldt AFN.