Dat meldt marktonderzoeksbureau Mintel aan de hand van marktonderzoek onder Amerikaanse consumenten. Volgens het rapport zal de verkoop stagneren tot consumenten biologisch een zwaarwegend inhoudelijk motief vinden om te kiezen voor biologisch.

Waarom kopen Amerikanen biologisch?
Mintel onderzocht welke Amerikanen voor biologische producten kiezen en waarom ze dat doen. Het bureau stelde vast dat 72% biologisch koopt vanwege de betere voedingswaarde en gezondheidvoordelen die ze ervan verwachten. Iets minder, 69%, koopt het om milieu en ethische redenen. Van de vrouwen kiest 43% voor biologisch omdat het geen onnodige ingrediënten of chemicaliën bevatten. Hetzelfde percentage koopt biologische producten om pesticiden te vermijden.

Millennials
Biologische aankopen zijn echt iets van de 'millennials' - mensen geboren tussen begin jaren 80 tot begin deze eeuw. Deze generatie ondersteunt biologisch het meest, 49% kiest biologisch voor zeker de helft van hun eet- en drink aankopen. Millennials geven aan dat ze zich biologische producten kopen omdat ze zich daar prettiger bij voelen.

Wantrouwen
Opvallend is de 51% van de Amerikanen die de term ‘biologisch’ alleen maar ziet als reden om een product duurder te maken. Vooral oudere generaties zien biologische labels als een premium prijskaartje. Het wantrouwen van veel Amerikanen gaat verder dan alleen problemen met de prijs. Zo vertrouwt slechts 39% van oudere Generatie X dat biologisch gelabelde producten, ook daadwerkelijk biologisch zijn. Onder de 65-plussers vertrouwt slechts 35 % de biologische producten. Meer dan een derde (38 %) van het publiek beschouwt biologisch als een marketingterm zonder echte waarde of definitie.

Van scepsis tot desinteresse
Als het gaat om de verkoop van biologische producten, valt dus vooral bij oudere generaties wat te halen omdat meer dan de helft van hen nooit biologische producten koopt. Producenten en verkopers moeten wel ‘vechten’ tegen de heersende scepsis en wantrouwen, en consumenten een relevant en overtuigend koopargument bieden. Dit beaamt ook Billy Roberts, Senior Food and Drink Specialist bij Mintel. Hij waarschuwt dat, als dit niet gebeurt, scepsis kan leiden tot schouderophalen en desinteresse onder consumenten. Zeker als het winkelend publiek geen echte voordelen ziet in ‘groen gaan’.

Prijs
De verwarring tussen vooral ‘biologisch’ en ‘natuurlijk’, maar ook alle andere keurmerken versterkt dat gevoel. Daar komt bij dat consumenten biologisch als te weinig waar voor hun geld zien. Hoofddocent voeding Lisa Herzig, Universiteit Fresno State, laat in de Los Angeles Times weten dat gezond verstand misschien wel suggereert dat de consumptie van voedingsmiddelen met minder pesticiden misschien wel beter voor je is, maar onvoldoende argument biedt om het hogere prijskaartje wat eraan hangt te rechtvaardigen.

In Nederland zagen we onder meer Albert Heijn op biologisch overstappen ten koste van zijn duurzame huislabel Puur & Eerlijk omdat het bedrijf daar de groei van de markt ziet. Mintel waarschuwt en zegt dat - in de VS - de groei moet komen van de oudere generatie die sceptisch staat tegenover marketingcommunicatie.

Fotocredits: ‘GreenWise in Publix’ Josh Hallet