Er was niet veel fanfare of vlagvertoon mee gemoeid. Maar Denise Karsten is er hartstikke trots op. In alle 850 Albert Heijn filialen - en op AH.nl - zijn haar 'Amsterdam Croquetten' te verkrijgen. Na jaren van onzichtbaarheid onder andermans etiketten, is Bicro met zijn eigen naam weer terug.

Innovatieve ragoutstaven
Denise Karsten runt een fabriek. Ze maakt in een bedrijfspand in Edam soepen, sauzen en ragout. Haar opa begon er al mee, in 1923. Na de oorlog waren conserven helemaal in. Er waren immers nog bijna geen koelkasten, en inblikken was een manier om voedsel lang houdbaar en gemakkelijk transporteerbaar te maken. Opa Karsten maakte ragout en was al innovatief bezig. Hij bedacht een manier om 'ragoutstaven' in te blikken, zodat mensen gemakkelijk zelf kroketten konden maken. Alleen het blikje openen, de ragoutstaafjes - als een rolletje croissantdeeg - afrollen, door eiwit en paneer halen en frituren. Eenvoudiger kon het niet. Zo bedacht opa het merk Bi(tterballen)Cro(quetten).

Huismerken en smaakversterkers
Door de jaren heen verschoof de aandacht van de eigen, pure ragout naar het maken van huismerkproducten. Supermarktinkopers wilden soepen en ragouts die 'net zo smaken als Unox'. Maar ze moesten ook een tikkie goedkoper zijn. Dat zorgde niet alleen voor prijsdruk, maar, zo vertelt Denise, ook voor creativiteit. Want hoe maak je een smaak na? Dat kan alleen maar door heel veel van smaken te weten en heel veel te experimenteren. Denise studeerde levensmiddelentechnologie. Ze leerde zichzelf goed proeven. Dat deed ze in de praktijk: hoe smaakt bijvoorbeeld nootmuskaat? met een natte vinger opdeppen en proeven maar. Daar leerde ze veel van, in een tijd dat dat eigenlijk verloren moeite leek. Concurrenten gebruikten immers smaakversterkers.



Inmiddels komt Denise's expertise weer uitstekend van pas. Smaakversterkers zijn uit. Pure, echte smaken zijn in. Laat Bicro daar nu juist alles van af weten. Niet alleen door de diepte-investering die Denise deed in de smaak van kruiden en specerijen. Maar ook de manier waarop Bicro werkt. Veel concurrenten kopen bijvoorbeeld hun vlees al gekookt in. Bicro koopt vers vlees en snijdt dat zelf. De groenten en kruiden zijn vers of diepvries. Alle ingrediënten voor een soep of ragout worden in dezelfde ketel bereid. Dat betekent niet alleen dat alle smaak in het product blijft, maar ook dat er veel minder energie nodig is om producten op te warmen of juist terug te koelen. Minder energie betekent minder kosten, een belangrijk aspect in de op het scherpst van de snede gevoerde onderhandelingen met inkopers.

De kroketvernieuwing van het jaar: zonder korst, zonder frituur, zonder vieze vingers vanwege de knapperige boterhammen en gewoon voor thuis.
'Geen snack, maar eten'
Denise besloot dat Bicro de sprong voorwaarts moest wagen en ging uit van haar kracht: smaak, goede grondstoffen, de juiste machines en state-of-the-art kennis van conserven maken. Ze ontwikkelde de 'korstloze kroket': een dikke, smaakrijke kroketvulling. "Geen snack, maar echt eten", zegt ze. Gemaakt op smaak, met 14% mager vers rundvlees, een roux met roomboter en tarwebloem, kruiden en lekker veel peterselie. Ze investeerde in nieuwe verpakkings- en afvulmachines en zette de blikjes op trays van 6 in plaats van 12 blikken. Daarmee wist ze de Albert Heijn-inkoper te verleiden.

Ze verzon een nieuwe toepassing. Geen paneermeel of frituurpan meer nodig. De 'Amsterdam Croquetten' zijn ook bedoeld voor op brood. Denise bedacht de crosty, een cro(quet)(to)sty. Je hebt er niet meer voor nodig dan twee boterhammen, een blikje Amsterdam Croquetten en een tafelgrill of tosti-ijzer.

crosty ongegrilld


Ik mocht proeven en Denise at zelf ook mee. Je ziet de stukjes vlees en het groen van de peterselie. De stevige vulling heeft een mooie glans en loopt bij het verwarmen niet uit. De gegrillde boterhammetjes happen krokanter weg dan een traditioneel korstje. Mijn oordeel: een crosty is gewoon lekker. Het is de kroketvernieuwing van het jaar: zonder korst, zonder frituur en zonder vieze vingers vanwege de knapperige boterhammen.

Op weg naar huis ben ik meteen even bij de Albert Heijn gaan kijken. Ze staan er echt - in een enkele rij in het schap. Voor Denise wordt het nu echt spannend. Want wat vindt de consument van de kroketvulling van Bicro die ze nu weer in ere herstelt? Gaat die tot herhalingsaankopen over? Ik zou zeggen: probeer het zelf eens uit. Haal een blikje Amsterdam Croquetten, 'Bicro Original Premium Dutch Recipe'. Bicro hoeft niet meer op Unox te lijken. Het vergeten merk lijkt weer op zichzelf.

Fotocredits: Foodlog Media