Het persbericht zegt: Stichting Varkens in Nood strijdt al jaren tegen het onnodig castreren van jonge biggen. Met succes: in alle Nederlandse supermarkten wordt alleen nog varkensvlees verkocht van varkens die niet gecastreerd zijn. Miljoenen biggen wordt hiermee een zeer pijnlijke ingreep bespaard. Lidl Nederland was één van de eerste supers die stopten met de inkoop van gecastreerd varkensvlees.

Naar aanleiding van het Nederlandse succes zocht Varkens in Nood contact met haar Belgische zusterorganisatie GAIA die ook al jaren strijdt voor een castratiestop. Dat Lidl België nu ook stopt is een grote internationale doorbraak.

Hans Baaij, directeur van Stichting Varkens in Nood: Nu België ons goede voorbeeld volgt en het taboe op berenvlees ook in Duitsland langzaam verdwijnt, denk ik dat het aantal biggen dat in 2012 niet meer gecastreerd wordt, zal stijgen van de huidige 4,5 miljoen, naar mogelijk 10 miljoen. Als blijkt dat het castreren van biggen een nutteloos automatisme is, zullen steeds meer supermarkten in België en Duitsland castratieloos varkensvlees gaan eisen. Ik verwacht ieder jaar minstens een verdubbeling. In 2009 ging het om misschien maar 250.000 biggen. In 2010 was dit al meer dan een miljoen. In 2011 is dit al 4,5 miljoen.


Opgemerkt moet worden dat in Nederland in 2010 ca. 24 miljoen biggen werden geboren, waarvan de helft mannelijke. Op basis van de productie van 2010 nadert het aantal van 10 miljoen dus het totaal aantal mannelijke dieren dat afgelopen jaar op ca. 12 miljoen lag. Hoeveel van het totaal aantal dieren naar landen als Italië en Frankrijk worden geëxporteerd is op de redactie op dit moment niet precies bekend. Foodlog-commentatoren met kennis van de sector kunnen de lezers wellicht nader feitelijk informeren.