Dat melden diverse Belgische kranten. Vanaf 1 november stijgt de prijs van een fles sterke drank met zo'n 2,60 euro. Een flesje bier gaat 1 cent meer kosten en een fles wijn 0,19 euro. Een woordvoerder van supermarktketen Carrefour zegt: “Het gaat vooral om aankopen die mensen anders rond de feestdagen doen, zoals flessen whiskey, cognac of champagne”.
Supermarktketen Spar moedigt de consumenten aan veel in te slaan, met de slogan: ‘Wees sneller dan de accijnzen en koop voor 1 november nog tegen scherpe prijzen.’ Directeur Marijs Geirnaert van de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugsproblemen noemt deze manier van reclame maken ‘ethisch volstrekt ongehoord’, maar verboden is het niet. “Wettelijk is er niets mis mee”, verzucht hij.
Fotocredits: Liquor, Bart Everson
Wees sneller dan de accijnzen en koop voor 1 november nog tegen scherpe prijzenOok supermarktketens Lidl, Delhaize en de Federatie van Belgische Drankenhandelaars zien de verkoopcijfers sterk oplopen. Roel Dekelver van Delhaize: “Mensen vervroegen hun aankopen gewoon een maand, want sterke drank vergaat toch niet”.
Ethisch volstrekt ongehoordReclame
Supermarktketen Spar moedigt de consumenten aan veel in te slaan, met de slogan: ‘Wees sneller dan de accijnzen en koop voor 1 november nog tegen scherpe prijzen.’ Directeur Marijs Geirnaert van de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugsproblemen noemt deze manier van reclame maken ‘ethisch volstrekt ongehoord’, maar verboden is het niet. “Wettelijk is er niets mis mee”, verzucht hij.
Fotocredits: Liquor, Bart Everson