Samen met het cijfer voor Out-of-Home consumptie bedraagt de totale omzet in 2015 zelfs € 115,5 miljoen. Vooral de laatste zes maanden van het jaar lieten een sterke groei (+14,7%) zien. Dat blijkt uit het jaarverslag van Fairtrade Belgium.

In totaal werd 14.567 ton aan fairtradeproducten verkocht in 2015. Fairtrade koffie, bananen en chocolade zijn goed voor 55% van de omzet, die zowel in speciaalzaken als in supermarkten steeg.

Een betere samenwerking met supermarktketens en voedingsmiddelenbedrijven ligt aan de basis van de succesvolle groei. Dat zegt directeur Lily Deforce in een interview met RetailDetail. Op 1 juni neemt ze na 8,5 jaar afscheid van haar functie. Deforce kijkt terug op 'een mooi parcours met klinkende cijfers', aldus RetailDetail. De organisatie plukt de vruchten van een duidelijke en consistente strategie, waarin retailers en fabrikanten de hoofdrol kregen.

Fotocredits: Lily Deforce, Fairtrade Belgium