Marktonderzoeker Mintel constateert dat de verkoop van babyvoeding in Groot-Brittannië tussen 2012 en 2015 met 14% afnam. In dezelfde periode nam de verkoop van babydrankjes af met 67%. Deze afname vindt plaats ondanks inspanningen van fabrikanten om meer, vaak exotische, variatie in hun producten aan te bieden.

Van de ouders met kinderen jonger dan 4 jaar, zegt 80% zelf eten voor het kind klaar te maken. Ruim 1 op de 10 ouders doet dit vier keer per dag. Twee op de vijf ouders vinden het eenvoudig om zelf maaltijden voor het kind klaar te maken (dankzij keukenapparaten als blenders en de Magic Bullet) en ruim 56% vindt eigengemaakt eten betrouwbaar. Bijna de helft (45%) van de ouders noemt als belangrijkste reden om zelf aan de slag te gaan dat ze weten welke ingrediënten er gebruikt worden. Daarbij benoemen ze ook dat het goedkoper is om zelf babyvoeding te maken.

Onderzoekster Amy Price van Mintel: “Nu er zoveel aandacht is voor de consumptie van suiker, willen veel ouders meer controle over wat het kind eet. Daarom kiezen ze ervoor om hun kinderen vooral zelfgemaakte gerechten voor te schotelen. Dat ouders zelfgemaakte voeding als een hoogwaardiger product zien dan dat wat uit de fabriek komt, betekent dat fabrikanten iets moeten veranderen als ze de verkoopcijfers weer willen zien stijgen.”