In de Ondertussen van 26 februari vallen mij deze berichten op:

- Britten kochten vorig jaar 6,6 miljard eieren (DailyMail). In vergelijking met 2008 is daarmee de verkoop 50% toegenomen. Millennials eten de meeste eieren, gemiddeld 249 eieren per huishouden in 2019. Dat betekent dat het ei het imago van cholesterolverhoger en veroorzaker van beroertes kwijt is. Dat is mede het gevolg van experts die de voedingskundige waarde en rol van het ei in vegetarische diëten aanhalen. Nog meer factoren spelen een rol. Brunches zijn in populariteit toegenomen. Mensen tussen de 18 en 44 jaar zien brunchen als een betaalbare en gezonde manier van eten. Daar hoort een ei bij. De nieuwe populariteit van het ei wordt verder gestimuleerd door beroemdheden als Beyoncé, Jennifer Aniston en Kim Kardashian die op sociale media het ei aandacht geven.

- Amazon opende in zijn thuishaven Seattle de eerste supermarkt Go, een grote supermarkt zonder kassa’s (de Standaard). Het nieuwe winkelconcept is in oppervlakte bijna vijf keer zo groot als de 20 kleinere, al bestaande kassaloze Go-winkels. Amazon maakt wel gebruik van dezelfde technologie. Camera’s, computersoftware, gewichtssensoren op de schappen en de smartphone van de klant houden exact bij wie welk product meeneemt. Ben je klaar? Dan wandel je simpelweg naar buiten en krijg je de rekening digitaal. In de supermarktschappen liggen ongeveer 5.000 producten. Nieuw is dat klanten ook onverpakte producten kunnen kopen, zoals losse appels en peren. Vorig jaar twijfeldenden experts nog over de toekomst van de kassaloze Amazon Go’s. De opschalingsproblemen lijkt Amazon opgelost te hebben. “Er is geen bovengrens”, aldus Dilip Kumar, Vice President Amazon Go. Zelfs zelfscannen blijkt geschiedenis.



- Spaanse boeren zetten hun trekkerprotesten net zo lang door tot de overheid tegemoet komt aan hun eisen (Boerderij). De Spaanse boeren zijn de lage prijzen die ze voor hun producten krijgen zat. In Nederland bracht Agractie een update over de Boerderijprijzen-actie naar buiten (Boerderij). Boeren en boerinnen gaan op 21 maart op zo’n 40 locaties door het hele land onbewerkte agrarische producten aanbieden voor de 'vrijwel symbolische prijs' die zij daar zelf voor krijgen. De producten en acties verschillen per regio, denk aan een melk- en aardappelproeverij en een lesje etiketlezen voor consumenten. De boeren zijn onder meer te vinden in Groningen, Utrecht, Breda, Rotterdam, Zwolle en Leiden.
Volgens Agractie worden boeren "uitgeknepen door supermarkten die liever goedkoop voedsel met een veel grotere milieubelasting uit het buitenland halen, dan de Nederlandse boer een eerlijke prijs voor duurzaam geproduceerd voedsel te betalen". De voedselactie komt naast de al eerder aangekondigde stickeractie met stickers die boeren op producten in supermarkten kunnen plakken waarvoor ze geen eerlijke prijs krijgen of die niet duurzaam zijn of onnodig geïmporteerd.

Ondertussen stelt de Wageningse socioloog Jan Douwe van der Ploeg dat de onderhandelingen tussen het Landbouw Collectief en het ministerie van LNV in het afgelopen half jaar vooral dienden om de belangen van grootschalige exportgerichte boeren veilig te stellen. Duurzame biologische boeren schoten er niets mee op, aldus Van der Ploeg (Resource).

Check Ondertussen dat onderwijl alweer verder is!