Rem op niet-gegrondgebonden groei
Melkveebedrijven moeten hun grondgebonden karakter behouden en versterken.
De maatregel betekent dat grote melkveehouders met weinig grond, 50% van hun overschot niet-grondgebonden hoeven te makenDat schrijft staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken in een brief aan de Tweede Kamer waarmee ze de Algemene Maatregel van Bestuur (AMVB) grondgebondenheid aanbiedt. Dat betekent dat melkveebedrijven die uitbreiden dat voor een deel moeten baseren op meer grond.
In de parktijk betekent dit dat boeren die een fosfaatoverschot (een van de voedingsstoffen in mest) hebben via een staffel deel niet-grondgebonden kunnen groeien. Tot 20 kilo overschot per hectare mogen ze via mestverwerking (en dus zonder grondgebonden toepassing van hun mest) groeien. Bij overschotten tussen de 20-50 kilo moeten ze 25% van hun mest grondgebonden toepassen. Bij overschotten boven de 50 kilo moeten ze 50% van hun overschot via bemesting op akkers weten te realiseren.De maatregel betekent dat grote melkveehouders met weinig grond, 50% van hun overschot niet-grondgebonden hoeven te maken. Naar verwachting zullen de kleinere bedrijven geen gebruik maken van hun mogelijkheid tot niet-grondgebonden groei.
Deze maatregelen moeten voorkomen dat bedrijven gemakkelijk door kunnen groeien. Investeringen in grond zijn immers kostbaar. De kleinere bedrijven zullen vermoedelijk weinig gebruik maken van verwerking; de grotere zien een rem op groei omdat ze zich niet los kunnen maken van de verplichting om tevens in grond te investeren.
De PvdA toont zich bij monde van Kamerlid Sjoera Dikkers tevreden met het behaalde resultaat.
is tevreden met de voorwaarden die @sharon_dijksma stelt aan de groei van de melkveesector, blogt @SjoeraDikkers: http://t.co/pYEfPOaogr ^L
— Partij van de Arbeid (@PvdA) March 30, 2015
'Draagvlak voor groeimarkt belangrijk'
De vraag is of de AMvB de instemming van de beide Kamers haalt. In Trouw zegt Dijksma vandaag dat ze hoopt op 'brede politieke steun'.
de oplossing moet ook werkbaar zijn voor de bedrijven. Dit is wel een groeimarktDat zinnetje duidt erop dat de coalitie zowel in de Tweede als in de Eerste Kamer steun heeft weten te organiseren om alle gedoe over de Melkveewet eindelijk af te kunnen sluiten. Boerenkoepel LTO toont zich tevreden omdat de AMvB "eindelijk duidelijkheid" biedt voor de melkveehouders. Het melkquotum wordt immers per 1 april afgeschaft. Er mag dan ook rustig gesteld worden dat het landsbestuur en de politieke verhoudingen hebben gezorgd voor een bestuurlijk onelegante omgang met de belangen van ondernemers.
De gedeeltelijke grondgebonden groei is belangrijk, zegt de staatssecretaris in Trouw, "voor het draagvlak van de melkveesector. Maar de oplossing moet ook werkbaar zijn voor de bedrijven. Dit is wel een groeimarkt." Dat zegt ze in lijn met EU-commissaris Phil Hogan die afgelopen week duidelijk maakte dat de EU inzet op een specialisatie van de EU in zuivel.
De Kamerbrief en de 21 pagina's toelichting die daarbij horen zijn te vinden op de website van het ministerie van EZ.
Toegevoegd 16:00h:
Boerderij meldt dat de verwachte politieke meerderheid inderdaad is bereikt in de Tweede Kamer en dat CDA en D66 positief zijn over de AMVB. De ChristenUnie vindt het voorstel minder streng dan verwacht. Naar verwachting is ook in de Eerste Kamer voldoende steun voor de AMVB georganiseerd, zodat die als een feit mag worden beschouwd.
Fotocredits: Koeien in de Krimpenerwaard, Bert Knot
@Dick Het is niet zo belangrijk om nu over de verantwoordelijkheid van een schuldvraag te spreken voor het geval "het mis gaat". Een gezonde en duurzame melkveehouderij is in het belang van individuele melkveehouders, van de zuivelbedrijven (en collectief van de melkvee-/zuivelsector) en niet in de laatste plaats van de gehele Nederlandse samenleving. Daarom mijn oproep om nu gezamenlijk de handschoen op te pakken.
Dan jouw vraag "What if Nederland het fosfaatplafond overschrijdt?
In eerste instantie geeft overschrijding van het fosfaatplafond veel discussie met 'Brussel'. Daarbij zal Nederland aangeven dat er nog tal van maatregelen en mogelijkheden zijn om in latere jaren beneden het plafond te komen (bijv. efficiëntere melkveehouderij en krimp van varkens- en/of pluimveehouderij). Tijdens die gesprekken brengt Nederland natuurlijk ook het punt in of het fosfaat dat in verwerkte mest zit mee moet tellen mbt het overschrijden van het fosfaatplafond. Het in de sector veel gehoorde argument daarbij is dat de verwerkte fosfaat niet bijdraagt aan een (extra) milieubelasting.
Als Brussel het voorgaande onvoldoende (overtuigend) vindt, dan zal Nederland dierrechten moeten invoeren om de derogatie niet te verliezen. Dierrechten kunnen op verschillende manieren worden ingevoerd. Bijv. op basis van enkel het aantal dieren dat een melkveehouder heeft, maar ook een combinatie met grond (grondgebonden dierrechten) is een mogelijkheid.
Op het moment dat dierrechten worden ingevoerd, overschrijdt Nederland al het fosfaatplafond. Om dan beneden dat plafond uit te komen, zullen melkveehouders gekort moeten worden op het aantal dierrechten dat ze hebben gekregen. Die korting kan voor alle melkveehouders gelijk zijn (zoals destijds bij de melkquotering) of specifiek worden toegekend aan melkveehouders die .... (noem maar een criterium).
Is dit een antwoord op je vraag?