Marktonderzoeksbureau Nielsen stelde vast dat de verkopen van 'atypisch vlees' in de VS in de eerste helft van 2012 met 6% toenamen, tot een waarde van 350 miljoen dollar. Onder atypisch vlees valt bijvoorbeeld bizonvlees, maar ook wild, eend en orgaanvlees.

De opvallende groei is gebaseerd op een aantal ontwikkelingen, schrijft AFN: consumenten zijn op zoek naar 'health and adventure'. Ook de demografische en daarmee samenhangende culturele verschuivingen in de VS bevolking zijn van invloed op de vleeskeuze en aankopen van de Amerikanen.

Nieuwe mindset
Ten eerste is daar de hang naar 'gezond eten'. Veel consumenten blijken van mening dat exotisch vlees gezonder is dan traditioneel. Uit het Nielsen onderzoek komt bovendien dat zowel de mensen die gewoon 'gezond eten' belangrijk vinden als degenen die nog een stapje verder gaan en streven naar biologisch en natuurlijk gezond eten de voorkeur geven aan bizon, wild en eend. In vergelijking met vlees uit de vleesindustrie komen deze er beter af. Laten deze consumenten nou ook veelal in de hogere inkomensklassen vallen en de groeivooruitzichten zijn rooskleurig. Nielsen laat niet na retailers te wijzen op de verkoopkansen die uit deze nieuwe mindset voortkomen.

In de tweede plaats zijn restaurants ook steeds avontuurlijker aan het koken. Door fusion, slow food en exotische keukens durven steeds meer restaurants de gebaande paden te verlaten en hun klanten wat nieuws voor te schotelen. Die klanten laten het zich vervolgens goed smaken en voor je het weet is een nieuwe trend geboren. Deze zomer was er nog ophef over de 'leeuwenburgers' en andere exotische eiwitten.

Orgaanvlees
Een laatste, niet te onderschatten factor die invloed heeft op welke vlees de Amerikanen kopen: regionale, culturele en seizoensvoorkeuren. Zo neigt men in het westen van de VS naar bizon, in het oosten naar wild. Eend wordt het meest verkocht in het eerste en laatste kwartaal: Chinees nieuwjaar en Kerstmis! Een deel van de groei is ook cultureel bepaald. De snelstgroeiende etnische groep in de VS zijn de Aziaten. Zij eten eend, en ook bijvoorbeeld kippenpootjes - een populaire snack. De vele Hispanics in de VS (de op één na grootste etnische groep in de VS) laten ook hun sporen na in de stijgende a-typische vleesaankopen. Zij blijken het meeste orgaanvlees te kopen.

Fotocredits: Jeroen Elfferich